خرداد ۲۱, ۱۳۹۸ ۰۹:۴۱ Asia/Dushanbe
  • تجمع اعتراض آمیز کم شمار در دوشنبه علیه آزادی بزرگمهر یاراف

شمار اندکی از ساکنان شهر دوشنبه با تجمع در مقابل ساختمان دفترهای نمایندگی اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد مخالفت خود را با درخواست این دو نهاد برای آزادی بزرگمهر یاراف وکیل مدافع زندانی تاجیک اعلام کردند.

به  گزارش رادیو تاجیکی صدای  خراسان  به  نقل  از سامانه  اخبار، این اعتراض در واکنش به درخواست اخیر کار گروه  ویژه سازمان ملل  متحد در امور بازداشت های خودسرانه برگزار شد که با غیر قانونی خواندن  بازداشت و محکومیت بزرگمهر یاراف وکیل مدافع سرشناس حقوقی تاجیکستان، آزادی وی از زندان را خواستار شده  است.

در بیانیه این کارگروه اعلام شده بود  دلیل اصلی بازداشت و زندانی شدن بزرگمهر یاراف برعهده گرفتن مسوولیت وکالت دفاع از حقوق مخالفان حکومت  تاجیکستان بوده که مغایر با تعهدات بین المللی این کشور است.

اما معترضان کم شمار در دوشنبه علیه آزادی یاراف پلاکارد و نوشته هایی حمل می کردند که در آن ادعا می شد برزگمهر یاراف جنایتکار بین المللی و جاسوس خدمات امنیتی کشورهای غربی است.

بزرگمهر یاراف ماه سپتامبر سال 2015  پس از قبول دفاع از حقوق اعضای بازداشت شده حزب ممنوعه نهضت اسلامی تاجیکستان و تاسیس  کمیته  دفاع در این  زمینه بازداشت شد.

دادگاه شهر دوشنبه، اکتبر سال 2016 وی را بر اساس 5 ماده قانون اساسی کشور، دعوت عمومی برای براندازی حکومت، برانگیختن کینه و دشمنی، دعوت به افراط گرایی به 23 سال زندان با مصادر ملک و اموالش محکوم  کرد.

در مارس سال 2017 به اتهام  تحقیر نمایندگان  دادگاه و دادستانی دو سال به حبس یاراف اضافه شد.

در آگوست سال 2017 نیز اتهام تحقیر رییس جمهور، سه سال دیگر به حبس  بزرگمهر یاراف افزود و در مجموع حکمش به  28 سال  زندان رسید.

کلیدواژه