تیر ۳۱, ۱۳۹۸ ۰۸:۴۲ Asia/Dushanbe
  • ذخایر نفت و گاز تاجیکستان؛ درعمق 3  تا 5 هزار متری زمین

رییس اداره معدن شناسی تاجیکستان اعلام کرد، ذخایر نفت و گاز این کشور درعمق 3 تا 5 هزار متری در قعر زمین واقع شده است.

 به  گزارش  رادیو تاجیکی  به  نقل ازخبرگزاری دولتی خاور، الهام جان آی محمد زاده اخیرا در نشست خبری مسوولان اداره  معدن  شناسی  تاجیکستان در شهر دوشنبه  گفته است، در20  میدان در قلمرو این کشور ذخایر عظیم نفت و گاز شناسایی شده  است که نیاز به سرمایه گذاری کلان مالی برای استخراج  دارد.

از دیدگاه  وی میزان  ذخایر شناسایی شده  نفت  2 میلیارد تن و گاز 3  میلیارد متر مکعب است که درعمق 3  تا 5 هزار متری در قعر زمین واقع شده است.

این در حالی است که  شرکت  نفتی  گاز پروم  روسیه در سال 2018 اعلام کرد،  با  وجود  کاوش  در عمق  بیش از 6  هزار و 500  متری  در میدان گازی سر قمیش در غرب دوشنبه  به  ذخایر قابل  استخراج  گاز دست  نیافته است. اما این شرکت روسی یکی از دلیل های انصراف از ادامه  کاوش هایش در میدان گازی  یادشده  را مالیات سنگین عنوان کرده  بود که از نگاه  اقتصادی مقرون به  صرفه  نیست.

از سوی دیگر کارشناسان  میزان  ذخایر شناسایی  شده نفت و گاز در  20  میدان در قلمرو  تاجیکستان را زیاد عنوان می کنند  که  درعمق 5  تا 7 هزار متری زمین واقع  شده است  و به  سرمایه گذاری  کلان  مالی و تجهیزات  پیشرفته  برای استخراج  نیاز دارد .

 

 

کلیدواژه