خدمات مخابرات تاجیکستان؛ عامل اصلی رشد نیافتن اینترنت در این کشور
کارشناسان بانک جهانی عامل و مانع اصلی رشد نیافتن اینترنت درتاجیکستان را خدمات دولتی مخابرات و ارتباطات این کشور می دانند.
به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، از دیدگاه کارشناسان بانک جهانی اقدامات خدمات دولتی مخابرات و ارتباطات تاجیکستان موجب جذب نشدن سرمایه بخش خصوصی، از بین رفتن رقابت شرکتهای فراهم گرخدمات اینترنتی و کاهش شدید درامد این شرکتها می شود.
کارشناسان بانک جهانی تاکید کرده اند، طی سالهای زیادی خدمات دولتی مخابرات و ارتباطات تاجیکستان مانع برقراری ارتباط با افغانستان و متصل شدن با خط اینترنتی چین شده است که می توانست زمینه کاهش قیمت خدمات و افزایش سرعت اینترنت را فراهم سازد.
درسال 2016 خدمات دولتی مخابرات و ارتباطات تاجیکستان به ایجاد مرکز واحد مخابرات اقدام کرد که بر اساس آن، تمامی شرکتهای فراهم گرخدمات اینترنت وتلفن همراه باید تنها ازاین طریق فعالیت کنند. این اقدام موجب محدود شدن ارایه خدمات اینترنت و تلفن همراه و کاهش قابل ملاحظه سرعت اینترنت شد.
از دیگراقدامات خدمات دولتی مخابرات و ارتباطات تاجیکستان که مانع زیادی در راه رشد خدمات اینترنت می شود، تلاش برای افزایش قیمت سیم کارتها، محدودیت داشتن تنها دو سیم کارت، مقررات جدید ثبت دوباره شماره تلفن همراه و کنترل برفعالیت شبکه های اجتماعی به حساب می آید.