مهر ۲۹, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۴ Asia/Dushanbe
  • کاهش سرعت فقر زدایی در تاجیکستان

بانک جهانی از کند شدن سرعت کاهش فقر در کشورهای آسیای مرکزی ازجمله تاجیکستان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه  تاپ تی جی،  بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود درباره میزان فقر در تاجیکستان اعلام کرده است که در سالهای 2000 تا 2009 سرعت کاهش فقر درتاجیکستان سالانه 7 درصد بود که زمینه کاهش فقر در این کشور را از 70 درصد به 25 درصد فراهم کرد.

این گزارش می افزاید: در سالهای اخیر میزان کاهش فقر در تاجیکستان سالانه به یک درصد رسیده و این در حالی است که درصورت حفظ سرعت 7 درصدی قبلی، امروز تنها 13 درصد جمعیت این کشور معادل یک میلیون نفر از جمعیت 9 میلیون نفری آن زیر خط فقر بودند.

 ازدیدگاه بانک جهانی یکی ازعوامل کند شدن سرعت کاهش فقر درتاجیکستان کاهش 50 درصدی درامد ارسالی کارگران مهاجر تاجیک ازخارج و عمدتا روسیه است.

 همچنین وجود فساد مالی گسترده درادارات دولتی، نبود رقابت سالم  میان شرکتهای  متعلق به بخش خصوصی و دولتی، مالیات سنگین و وام های بانکی با سود بالا موجب  می شود که همه ساله  فعالان زیادی از بخش خصوصی با اعلام  ورشکستگی مجوز خود را لغو کنند.

 حاجی محمد عمراف اقتصاددان تاجیک می گوید که  میزان فقر در مناطق روستایی تاجیکستان درمقایسه با شهرها بیشتراست.

 بانک  جهانی شاخص  فقر را درآمد دو و نیم  دلاری در هر روز عنوان کرده است و افرادی که  روزانه یک  و نیم دلار درآمد دارند فقیر مطلق محسوب می شوند.

 بانک جهانی به حکومت تاجیکستان توصیه کرده است که با ساخت کارخانه های صنعتی، اشتغالزایی، کاهش میزان مالیات و سود وام های بانکی زمینه کاهش فقردر این کشور را فراهم کند.

 

کلیدواژه