فروردین ۱۲, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۹ Asia/Dushanbe
  • شکایت کارمندان فرودگاه شهر دوشنبه

کارمندان فرودگاه بین المللی دوشنبه شکایت دارند که به مرخصی بدون حقوق فرستاده شدند.

به گزارش رادیو برون مرزی صدای خراسان به نقل از اسیا پلوس ،"مسئولان به بیشتر کارمندان مرخصی بدون حقوق دادند ،کارمندان میگویند نمی دانیم چه باید بکنیم و با چه کسی تماس بگیریم، آیا این کار قانونی است یا نه.

یک کارمند فرودگاه گفت: به دلیل لغوپروازها حدود 70درصد از کارمندان به مدت 15تا20روزبه مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده شدند. 

به گفته یک منبع آگاه دراژانس هواپیمایی تاجیکستان ، به غیر از کارمندان فرودگاه دوشنبه ،کارمندان فرودگاههای باختر ،کولاب و خجند نیز به مرخصی اجباری بدون حقوق رفتند.

شرکت هواپیمایی تاجیکستان سامان ایرنیز تأیید کرد که به بیشتر کارمندان مرخصی بدون حقوق داده شده است.

اما فعالان حقوق بشر می گویند در صورت فرستادن اجباری کارمند به مرخصی از طرف کارفرما ، کارگران باید طبق گذشته حقوق بگیرند.

"طبق ماده 33 قانون کار تاجیکستان" در صورتی که هرسازمانی دچار مشکلات تولیدی ، اقتصادی و یا سازمانی شود ، کارفرما با توافق با نمایندگان کارمندان می تواند موقتاً کار واحدها را متوقف کند بدون اینکه اقدام به کاهش تعدادکارمندان کند.

 نوروز اودینایف رئیس شرکت حقوقی گفت:با توافق با کارمندمی توان او را بدون تغییر دستمزد مطابق بابند1 ماده 117 قانون کار تاجیکستان به  مرخصی فرستاد.

 نوروز اودینایف افزود: بند2 این ماده با دستمزد کامل کارمند محدودیت هایی را برای حداقل دستمزد در چنین مرخصی ها تعیین می کند ، که به نظراین حقوق دان با قسمت اول مغایرت دارد. 

بنابراین ، طبق گفته رئیس شرکت حقوقی،اگر کارفرما اقدام تقلیل کارمندان زیر مجموعه خود کند می تواند کارمندان را به مرخصی با حقوق و یا بدون حقوق بفرستد ولی شرط اصلی رضایت کارمند یا کارگر است.

وی گفت :در صورت اعلام شرایط اضطراری مانند شیوع بیماری کرونا ،که باعث رکود در کارها و تعطیلی مراکز خدماتی می شود در اینجا کارفرما از پرداخت حقوق معاف می شودوخسارت شهروندان و کارمندان در این مواقع از حساب های ویژه صندوق حالتهای اضطراری دولت پرداخت می شود.
 

کلیدواژه