خرداد ۳۱, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۷ Asia/Dushanbe
  • توافق برای پایان دادن به اعتراضات در ناحیه روشان با جریمه مظنونان

منابع نزدیک به ریاست ولایت بدخشان اعلام کردند که با اعتراض‌گران ناحیه روشان برای پایان دادن به تجمعات آنان به توافق رسیده اند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی‌جی، پادرمیانی یادگار فیض‌‌اف رییس ولایت بدخشان برای حل اختلاف ساکنان ناحیه روشان با کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان به نتیجه رسیده و افراد گمانبر در مانع تراشی از عملیات این نهاد محکوم به پرداخت جریمه مالی شده اند.

قبلا مقامات امنیتی منطقه اصرار داشتند چند ساکن ناحیه روشان که هنگام بازداشت تعدادی از اعضای گروه‌های مخالف سابق حکومت مانع ‌تراشی کرده و رییس اداره امنیت ملی این منطقه را زخمی کرده اند، باید خود را تسلیم کنند.

اما ساکنان ناحیه روشان تاکید می کردند که یادگارغلام حیدراف و تعدادی از اعضای گروه‌های مخالف سابق حکومت جرمی مرتکب نشده‌اند که بازداشت شوند.

اکنون با توافق جانب‌ها افراد گمانبر در مانع تراشی هنگام عملیات کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان هر یک به پرداخت 190 سامانی جریمه مالی محکوم شده اند.

با این حال برخی از کارشناسان ریشه اختلافات در ولایت بدخشان را کوهستانی بودن و کم توسعه یافتگی این منطقه عنوان می کنند.

ولایت بدخشان با این که یک سوم از مساحت تاجیکستان را تشکیل می کند 250 هزار نفر جمعیت دارد که پنج درصد کل جمعیت این جمهوری است.

ساکنان بدخشان عمدتا در روسیه کار و زندگی می کنند و میزان فقر در این منطقه 40 درصد می باشد.

کلیدواژه