مرداد ۲۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۸ Asia/Dushanbe
  • دیدگاه کارشناسان تاجیک درباره انتخابات بلاروس و اعتراضات پس از آن

نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری بلاروس و اعتراض ها به آن واکنش‌های متفاوت کارشناسان تاجیک را در پی داشته است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی جی، عبدالله رهنما مشاور مرکز پژوهش‌های راهبردی وابسته به نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان معتقد است که پیروزی الکساندر لوکاشنکو با کسب 80.3 درصد آرا به معنی حفظ ثبات و امنیت این کشور می باشد.

اما شاکرجان حکیم‌اف حقوقدان تاجیک می گوید حضور طولانی مدت 26 ساله الکساندر لوکاشنکو در سمت ریاست جمهوری بلاروس حتی صدای اعتراض مردم این کشور را که در قلمرو جامعه همسود یکی از آرام ترین اقوام به حساب می آیند، درآورده است از این رو انتظار می رود که وی از این اعتراضات درس بگیرد و برای اصلاحات سیاسی در کشورش اقدام کند.

پرویز ملاجان‌اف دیگر تحلیلگر تاجیک نیز بر این باور است که برقراری آرامش در بلاروس به مواضع کشورهایی نظیر روسیه بستگی خواهد داشت که روابط بسیار نزدیکی با الکساندر لوکاشنکو دارند و اعتراضات اخیر را نتیجه فعالیت سازمان‌های غیردولتی وابسته به امریکا می دانند.

عبدالملک قادراف کارشناسس مسایل سیاسی در تاجیکستان می گوید در پنج دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری بلاروس رقیبان جدی در برابر لوکاشنکو حضور نداشتند اما این بار شرایط تغییر کرده بود و احساس شد که رقیبان غربگرای وی برای اعتراض به نتایج انتخابات جدید از قبل آماده شده بودند.

کلیدواژه