شهریور ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۳ Asia/Dushanbe
  • بدخشان؛ آیینه درخشان پیشرفت در دوران استقلال تاجیکستان

ولایت بدخشان در 29 سال استقلال جمهوری تاجیکستان به پیشرفت های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی دست یافته است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازسامانه خاور، ظاهر قادراف کارمند ارشد فرهنگستان مدیریت دولتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان گفته است که اکنون 97 درصد ولایت بدخشان ازنعمت برق بهره مند است و ساخت دو نیروگاه جدید برق آبی سیب زار و سناباد به ظرفیت انرژی این منطقه کوهستانی خواهد افزود.

قادراف ازساخت 180 مدرسه جدید برای 25 هزار دانش آموز در ولایت بدخشان در دوران استقلال تاجیکستان یاد کرده و افزوده است اکنون 4 هزار نفر از جوانان این منطقه در دانشگاه های کشورهای خارجی مشغول تحصیل هستند.

به گفته وی، ساخت 373 کیلومتر راه جدید به ارزش بیش از 2 میلیارد سامانی و بازسازی مسیر ارتباطی با چین با سرمایه گذاری 3 میلیارد و 200 میلیون سامانی انتقال کالا ومسافر را آسان کرده است .

قادراف ساخت پنج پل ارتباطی با افغانستان و تاسیس بازارچه های مرزی مشترک با این کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت دانست که در اشتغال زایی و رشد تجارت از اهمیت زیادی برخوردارمی باشد.

کارمند ارشد فرهنگستان مدیریت دولتی افزود: باغ ملی بدخشان که 60 درصد از قلمرو این ولایت را در برمی گیرد، به دلیل طبیعت زیبا و گونه های جانوری و گیاهان نادر در سال 2013 در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.

 

کلیدواژه