مهر ۰۵, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۹ Asia/Dushanbe
  • بازداشت دانشجویان تاجیکستانی به اتهام جاسوسی!

دادگاه جمهوری تاجیکستان تعدادی از شهروندان خود را که در دانشگاه‌های ایران دانشجو بوده یا دانش آموخته شده‌اند به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از رسانه های غرب آسیا؛  سید محمد و سید حسن غازی پسران ۴۴ و 33 ساله سید قیام‌الدین غازی روحانی سرشناس تاجیک که سال گذشته در زندان شهر وحدت به دست نیروهای وابسته به داعش به شهادت رسید به اتهام «خیانت به وطن و نقض قوانین و شبکه‌های رایانه‌ای (ماده ۳۰۵ و ۳۰۴) » در حال محاکمه هستند.

رحیم ابراهیم‌اف، شخص دیگری به نام عبدالواحد، عبدالرحمان خالصی و روح‌الله قلندر از دیگر متهمان این پرونده هستند.

بنا بر بعضی گزارش های غیر رسمی این افراد احتمال دارد به تحمل زندان از 12 تا 28 سال محکوم شوند و این در حالی است که برخی منابع خبری نیز مدعی شده اند که هنوز پرونده این افراد به مرحله صدور رای دادگاه  نرسیده است.

همچنین گفته می شود که دستکم‌ پرونده سه تبعه دیگر تاجیکستان نیز به نام های هادی اسکندر میرزا مراد، اسماعیل محی‌الدین و فضل‌الدین آدینه که در ایران تحصیل کرده‌اند در دادگاه این کشور در حال بررسی است.

برخی منابع محلی خبر داده‌اند که اسماعیل محی‌الدین و فضل‌الدین آدینه در بازداشتگاه شکنجه و ضرب و شتم شده اند و محی‌الدین به دلیل پارگی پرده‌ گوش برای جراحی به بیمارستان منتقل شده است.

در ماه‌های اخیر بیش از ۵۰ نفر از تاجیکانی که در دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده بودند به اتهاماتی همچون افراط ‌گرایی و جاسوسی بازداشت و بازجویی شده اند.

این در حالی است که در  کارنامه این دانشجویان هیچ‌گونه فعالیت سیاسی و یا امنیتی دیده نمی‌شود.

 

کلیدواژه