آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۹ Asia/Dushanbe
  • در تاجیکستان درباره مهم ترین مانع های فعالیت بخش خصوصی تحقیق می شود
    در تاجیکستان درباره مهم ترین مانع های فعالیت بخش خصوصی تحقیق می شود

برنامه رشد دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در تاجیکستان به همراه کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی این کشور سنجش موانع فعالیت بخش خصوصی را آغاز کرده اند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه آسیا پلوس، هدف از این اقدام شناسایی و رفع مانع های فعالیت بخش خصوصی در تاجیکستان اعلام شده و گفته می شود که نتایج تحقیقات هنگام تدوین برنامه حمایت از این بخش در سال های 2021 تا 2030 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در پرسش‌نامه منتشر شده از فعالان بخش خصوصی و اقتصاددانان خواسته شده تا به 23 سوال در مورد مانع های فعالیت بخش خصوصی و راه کارهای حل این مشکل پاسخ گویند.

با این حال بحرالدین کریم‌اف اقتصاددان تاجیک معتقد است که یکی از مانع های جدی در راه فعالیت بخش خصوصی در تاجیکستان مالیات سنگین است.

وی می گوید: «براساس برآورد بانک جهانی و شرکتهای بین المللی Pricewaterhouse Coopers, World Economic Forum و امثال آنها، مجموع پرداخت های مالیاتی بخش خصوصی 70 درصد از درآمد آنان را تشکیل می کند که در جهان یکی از سنگین ترین رقم های مالیات است.»

کریم اف می افزاید: «تاجیکستان در رده بندی جهانی فضای سرمایه گذاری در یکی از جایگاه های نامطلوب و پایانی قرار گرفته است زیرا بخش های مهم اقتصاد این کشور از جمله استخراج معادن، واردات سوخت و مواد غذایی در انحصار شرکت‌های دولتی می باشد که از آسانی های مالیاتی و گمرکی برخوردارند و بار سنگین مالیات بر دوش بخش خصوصی نهاده شده است.»

تعداد زیادی از فعالان بخش خصوصی تاجیکستان سرمایه خود را به ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و حتی افغانستان جنگ زده برده اند به طوری که 178 شرکت تاجیکی در ازبکستان ثبت شده است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه