دی ۱۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۳ Asia/Dushanbe
  • بخش عمده درآمدی بودجه تاجیکستان از مالیات بخش خصوصی تامین خواهد شد
    بخش عمده درآمدی بودجه تاجیکستان از مالیات بخش خصوصی تامین خواهد شد

وزارت مالیه تاجیکستان اعلام کرد که به دلیل گسترش ویروس کرونا تدوین طرح بودجه حکومت این کشور برای سال 2022 در سه ماهه نخست امسال آغاز می شود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه آسیا پلوس، از تمامی وزارتها و سازمانهای دولتی خواسته شده است که پیشنهادهای خود را در این زمینه ارایه کنند.

براساس پیش‌بینی وزارت مالیه تاجیکستان بخش درآمدی بودجه حکومت این کشور در سال 2022، 31 میلیارد سامانی (معادل 2 میلیارد و 700 میلیون دلار) و بخش هزینه ای آن نیز31 میلیارد و 499 میلیون سامانی (معادل 2 میلیارد و787 میلیون و 500 هزاردلار) خواهد بود.

 اما بیش از 80 درصد از منابع بخش درآمدی بودجه حکومت تاجیکستان از مالیات پرداختی بخش خصوصی تامین  خواهد شد که یکی از بالاترین مالیاتها در جهان است.

در همین زمینه بانک جهانی اعلام کرده است که کارخانه های متوسط  و خرد 65 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات  به دولت پرداخت می کنند که موجب ورشکستگی این واحدها می شود.

بر اساس آمار رسمی تا اول اکتبر سال 2020 در تاجیکستان 295 هزار مرکز بخش خصوصی فعالیت خود را متوقف کرده اند که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن 25 هزار مرکز بیشتر است.

یکی از عاملهای این روند  فشار مالیاتی است که فعالان بخش خصوصی تاجیکستان را مجبورمی کند سرمایه خود را برای رشد اقتصاد ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و حتی افغانستان هزینه کنند.

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه