دی ۲۳, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۷ Asia/Dushanbe
  • شادی شبدال اف می گوید چاره کمبود برق درآسیای مرکزی پیوستن شبکه برق این منطقه به روسیه است
    شادی شبدال اف می گوید چاره کمبود برق درآسیای مرکزی پیوستن شبکه برق این منطقه به روسیه است

شخصیت سیاسی تاجیک و کارشناس امور انرژی معتقد است که حتی به بهره برداری رسیدن نیروگاه برق آبی راغون مشکل کمبود برق در این کشور را حل نمی کند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاج ویک، شادی شبدال‌اف معتقد است: «با توجه به نرخ بالای رشد جمعیت تاجیکستان، ساخت کارخانه‌های جدید صنعتی، طولانی بودن زمان بهره برداری از نیروگاه راغون و ساخت نیروگاه های کوچک، در سال‌های نزدیک نمی توان به بحران کمبود برق در کشور پایان داد.»

وی می افزاید: «اکنون کمبود برق نه تنها در تاجیکستان بلکه ازبکستان و قرقیزستان نیز احساس می‌شود و در آینده نزدیک روسیه و قزاقستان نیز با این مشکل روبه رو خواهند شد. به این دلیل تنها راه حل منطقی بحران کمبود برق، پیوستن شبکه های برق کشورهای آسیای مرکزی با روسیه است که می تواند در فصل‌های زمستان و تابستان کمبود برق را جبران کند.»

این در حالی است که بانک جهانی نیز به کشورهای آسیای مرکزی توصیه کرده است که موضوع همگرایی در زمینه توزیع برق را جدی بگیرند و دبیرخانه ویژه برای بررسی نحوه وصل شدن شبکه های برق در منطقه تأسیس کنند.

به دلیل بحران کمبود برق در تاجیکستان، مناطق روستایی این کشور از روز 6 ژانویه تنها از ساعت 6 صبح تا 23 شب برق دارند و در بقیه ساعت ها جیره بندی برقرار می شود.

به طور همزمان در ازبکستان و قرقیزستان نیز اکنون جیره بندی برق به دلیل کمبود انرژی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه