دی ۳۰, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۱ Asia/Dushanbe
  • از سالها قبل ضرورت قانونی کردن بازخرید خدمت سربازی در تاجیکستان مطرح بود
    از سالها قبل ضرورت قانونی کردن بازخرید خدمت سربازی در تاجیکستان مطرح بود

رییس کمیته امور دفاعی و امنیتی در مجلس نمایندگان تاجیکستان پیشنهاد کرده است که با اصلاح قانون نظام وظیفه این کشور بازخرید خدمت سربازی رسمی شود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از  سامانه تاپ تی جی، ، رستم شاه مراد گفته است که درصورت تصویب این اصلاحیه جوانانی که به دلایل مختلف نمی خواهند به خدمت نظام وظیفه  اعزام شوند، با پرداخت مبلغی کارت معافیت دریافت خواهند کرد.

البته وی درباره میزان این مبلغ  ابراز نظر نکرده است و مشخص نیست که این اصلاحیه در مجلس نمایندگان تاجیکستان به تصویب برسد.

 این درحالی است که از سالها قبل موضوع  ضرورت قانونی کردن بازخرید خدمت سربازی در تاجیکستان مطرح بود ولی حکومت این کشور با این برنامه مخالفت می کرد.

 جانبداران این طرح معتقد بودند که اجرای قانون بازخرید خدمت سربازی درتاجیکستان به دریافت رشوه و فساد مالی پایان خواهد  داد و بودجه وزارت دفاع نیز را نیز افزایش می دهد.

به دلیل وضع نامناسب اجتماعی و اخلاقی و وجود خشونت  در واحدهای نظامی همه ساله هزاران نفر از جوانان واجد شرایط خدمت  از تاجیکستان فرار می کنند و برای کاربه روسیه می روند که ادارات نظام وظیفه این افراد را بازداشت و به صورت اجباری به خدمت وظیفه اعزام می کنند.

اما گروهی از فعالان مدافع حقوق بشری مدعی هستند که رسمی شدن این قانون موجب  خودداری خانواده های ثروتمند از اعزام فرزندان خود به خدمت نظام وظیفه می شود و بازهم  جوانان فقیرمجبورهستند که  به جای ثروتمندان خدمت کنند.

 

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه