بهمن ۰۲, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۰ Asia/Dushanbe
  • 23 هزار فعال اقتصادی در تاجیکستان در 10 ماه سال 2020 فعالیت خود را قطع کردند
    23 هزار فعال اقتصادی در تاجیکستان در 10 ماه سال 2020 فعالیت خود را قطع کردند

بنابر اعلام آژانس دولتی آمار تاجیکستان در 10 ماه سال 2020 در کشور 23 هزار و 800 فعال بخش خصوصی در شرایط کرونایی مجوز خود را لغو کرده اند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اوستا، 800 شخص حقوقی و 23 هزار فعال انفرادی در این مدت فعالیت خود را قطع کرده‌اند.

بر اساس آمار اخیر 641 هزار نفر در بخش خصوصی تاجیکستان فعالیت می کنند که 592 هزار تن از آنان دارای مجوز انفرادی هستند و بقیه شخص حقوقی می باشند.

با این حال تاکید می‌شود که کمیته دولتی مالیات تاجیکستان درباره علت دست از کار کشیدن فعالان بخش خصوصی و موانع و مشکلات آنان توضیح نداده است.

 

  • مشکلات بخش خصوصی در تاجیکستان

دفتر نمایندگی برنامه رشد سازمان ملل متحد در تاجیکستان با انتشار گزارشی در سال 2020 تاکید کرده بود که شرکت ها و کارخانه‌ های بزرگ دولتی در راه فعالیت بخش خصوصی مانع تراشی می کنند.

در این گزارش گفته می شود که حکومت تاجیکستان با انحصار بخش های انرژی، استخراج معادن و فلزات رنگی، صنایع مواد غذایی، ساختمان سازی، حمل و نقل، هواپیمایی و مخابرات و ارتباطات شرایط یکسان فعالیت برای بخش خصوصی را فراهم نمی‌سازد.

کارشناسان و اقتصاددانان تاجیک نیز معتقدند مالیات سنگین، سود بالای وام های بانکی و تحقیق و تفحص نهادهای نظارتی حکومتی از فعالان بخش خصوصی علت اصلی دست از کار کشیدن آنان است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه