بهمن ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۹ Asia/Dushanbe
  • کرونا بازگرداندن اتباع تاجیکستان از اردوگاههای سوریه را مشکل کرد
    کرونا بازگرداندن اتباع تاجیکستان از اردوگاههای سوریه را مشکل کرد

سفیر تاجیکستان درکویت اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا بازگرداندن اتباع تاجیکستان از اردوگاههای سوریه را با مشکل جدی روبه رو ساخت.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی جی، زبیدالله زبیدزاده گفته است که در اردوگاه الحول تحت کنترل گروههای کرد سوری 200 نفراز زنان و کودکان تاجیک نگهداری می شوند که پدران و مردانشان پس از پیوستن به گروههای تروریستی در درگیری‌های سوریه وعراق کشته شده اند و حکومت تاجیکستان تلاش می کند آنها را به کشورشان بازگرداند.

به گفته وی 80 درصد این افراد کودکان می باشند و جنگجویان گروههای کرد سوری دختران نابالغ را به مکانئ نامعلوم منتقل می کنند.

سفیر تاجیکستان درکویت تاکید کرده است که درماه دسامبر سال 2020 ازاردوگاه الحول بازدید کرده و با اوضاع ناگوار زندگی اتباع کشوررش آشنا شده است.

این درحالی است که سازمان ملل متحد از مقامات تاجیکستان خواسته است که اتباع خود را از اردوگاههای سوریه بازگرداند.

سازمان ملل اعلام کرده است، اوضاع اتباع خارجی از جمله  تاجیکها در دو اردوگاه الحَسَکه و الحول تحت کنترل گروههای کرد سوری ناگواراست و هرچه زودترباید برنامه برگرداندن آنان اجرا شود.

مقامات قضایی تاجیکستان می گویند که هزار و 900 تبعه  این کشور به گروههای تروریستی ازجمله داعش پیوستند و به سوریه و عراق رفتند که حدود 500 نفر از آنان در درگیری با ارتش‌های این دو کشور عربی کشته شده اند.

قبلاً مقامات تاجیکستان اعلام کرده بودند که در سالهای اخیر 300 تبعه فریب خورده تاجیک از مناطق درگیری در سوریه وعراق به کشورشان بازگردانده شده اند.

بیشتر بخوانید :

بررسی بازگرداندن اتباع تاجیک از سوریه در دیدار زبیدزاده و فیصل المقداد

 

کلیدواژه