بهمن ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳ Asia/Dushanbe
  • دادستانی ولایت سغد پرونده فرقت عبدالفتاح اف را پیگیری می کند
    دادستانی ولایت سغد پرونده فرقت عبدالفتاح اف را پیگیری می کند

مدیر اداره تفتیشات دادستانی ولایت سغد از تلاش این نهاد برای آزادی یک ساکن ناحیه اسفره که به درخواست قرقیزستان در روسیه بازداشت شده است خبر داد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی ‌جی،  فرقت عبدالفتاح اف تبعه 45 ساله تاجیکستان به اتهام مشارکت در درگیری شب 13 مارس سال 2019 میان ساکنان روستاهای مرزی اسفره و باتکند  به درخواست مقامات قضایی قرقیزستان در جمهوری خودمختار باشقیرستان روسیه بازداشت شده است.

این در حالی است که دولت سفراف مدیر اداره تفتیشات دادستانی ولایت سغد گفته است فرقت عبدالفتاح‌اف  در آن تاریخ در تاجیکستان نبوده است.

سفراف افزود: عبدالفتاح اف 29 مارس سال 2019 از روسیه به تاجیکستان آمده و بلیت هواپیما و مهر عبور مرز نیز  درگذرنامه وی موجود است.

 

 

در همین زمینه سعید امام سرکنسول تاجیکستان در جمهوری خودمختار باشقیرستان درنامه ای به مقامات انتظامی روسیه اعلام کرده است که فرقت عبدالفتاح اف شب 13 مارس سال 2019 اصلا در تاجیکستان حضور نداشته و در روسیه بوده است.

به گفته سعید امام، برای دفاع از این تبعه تاجیکستان وکیل گرفته شده است و کارمندان سرکنسولگری تاجیکستان نیز  در جلسات دادگاه حضور دارند.

یک ماه قبل نیز دلاور جوره‌ یف ساکن دیگر روستای وارخ ناحیه اسفره تاجیکستان به اتهام مشابه و بر اساس درخواست قرقیزستان در روسیه بازداشت شده بود.

گفته می شود که مقامات قضایی قرقیزستان 23 ساکن روستای وارخ ناحیه اسفره تاجیکستان را به اتهام مشارکت در درگیری مرزی با قرقیزها تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرارداده اند.

تاجیکستان و قرقیزستان 976 کیلومتر مرز مشترک دارند که با وجود بیش از25 سال مذاکره به دلیل اختلاف بر سر منابع آب، چراگاه ها و راه های ارتباطی تنها  درباره علامت گذاری 504 کیلومتر از مناطق مرزی به توافق رسیده اند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه