فروردین ۱۶, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۶ Asia/Dushanbe
  • این مرکز  با هدف آموزش جوانان  قبل از اعزام  آنان به روسیه فعالیت خواهد کرد
    این مرکز با هدف آموزش جوانان قبل از اعزام آنان به روسیه فعالیت خواهد کرد

مرکز آموزشهای رایگان فنی و حرفه ای درمنطقه واروخ ناحیه اسفره گشایش یافت.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اسپوتنیک،  وزارت کار و مهاجرت تاجیکستان اعلام کرده است که این مرکز  با هدف آموزش جوانان محلی  قبل از اعزام  آنان به روسیه فعالیت خواهد کرد.

در این مرکز برای دختران محلی  دوره های آموزشی خیاطی و شیرینی پزی و برای پسران جوان دوره های آموزشی رایگان برق کشی، جوشکاری، لوله کشی ساختمان برگزار می شود تا در روسیه بر اساس نیاز شرکتهای روسی استخدام شوند.

این مرکز همزمان با سفر اخیر شیرین امان زاده وزیر کار و مهاجرت تاجیکستان و معاونان او به منطقه واروخ افتتاح شده است.

 

همزمان با شدت یافتن مجادلات لفظی میان  وزیر امور خارجه سابق تاجیکستان با رییس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان درباره واگذاری منطقه واروخ به کشور همسایه، وزیرکار و معاونانش، شهردار خجند، رییس ناحیه مستچاه ولایت سغد و دیگر مقامات تاجیکستان به این منطقه سفر کردند که این موضوع توجه افکارعمومی را به خود جلب کرده است.

 

گفته می شود که امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان هم در روزهای نزدیک هنگام بازدید از ولایت سغد به منطقه واروخ نیز سفر و با ساکنان این منطقه  دیدار خواهد کرد.

در روزهای اخیر پیشنهاد مقامات قرقیز برای معاوضه منطقه 30 هزار نفری واروخ تاجیکستان با  12 هزار هکتار زمین از ناحیه باتکند قرقیزستان به جدال لفظی میان همراه خان ظریفی  وزیر امورخارجه سابق تاجیکستان و ژنرال قامچی بک تاشی ‌اف رییس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان منجر شد.

ظریفی تاکید کرده است که واروخ جزء جدایی ناپذیر تاجیکستان است و در هیچ شرایطی به قرقیزستان واگذارنخواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه