اردیبهشت ۰۸, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۶ Asia/Dushanbe
  • بانک رشد آسیا افزایش سرعت رشد اقتصاد تاجیکستان را به واکسیناسیون، برقراری پروازهای خارجی و بازگشایی مرزهای زمینی با شریکان تجاری وابسته دانست
    بانک رشد آسیا افزایش سرعت رشد اقتصاد تاجیکستان را به واکسیناسیون، برقراری پروازهای خارجی و بازگشایی مرزهای زمینی با شریکان تجاری وابسته دانست

بانک رشد/توسعه آسیا ابراز امیدواری کرده است که اقتصاد تاجیکستان پس از پشت سر گذاشتن پیامدهای کووید 19 در سال های 2021 و 2022 احیا شود.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازسامانه اوستا، بانک رشد/توسعه آسیا در تازه ترین گزارش خویش با عنوان "شرح رشد اقتصاد قاره آسیا" تاکید کرده است: «اقتصاد تاجیکستان به دنبال کاهش پیامدهای بیماری کووید 19 در کشورهای شریک خویش می تواند طی دو سال نزدیک دوباره قدرت خود را برقرار سازد.»

بر اساس این گزارش، انتظار می رود که در سال 2021 سرعت رشد تولید ناخالص ملی تاجیکستان به 5 درصد و در سال 2022 به 5.5 درصد برسد.

خانم شانی کمپبل (Шенни Кэмпбелл) نماینده بانک رشد آسیا در تاجیکستان می گوید: «افزایش سرعت رشد اقتصاد تاجیکستان به اجرای برنامه واکسیناسیون، برقراری دوباره پروازهای خارجی و بازگشایی مرزهای زمینی این کشور با شریکان تجاری اش بستگی خواهد داشت. همچنین انتظار می رود که میزان تورم در تاجیکستان از 9.4 درصد در سال 2020، به 9 درصد در سال 2021 برسد. این شاخص در سال 2022 به 8 درصد خواهد رسید.»

وی افزوده است: «در سال گذشته 12 مرکز بزرگ صنعتی از 27 کارخانه دولتی دچار خسارت مالی و ناتوانی در پرداخت وام های دریافتی شده اند.»

خانم کمپبل میزان زیان این کارخانه ها را برابر با 8.2 دهم درصد از تولید ناخالص ملی تاجیکستان ارزیابی کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه