اردیبهشت ۰۹, ۱۴۰۰ ۰۹:۴۸ Asia/Dushanbe
  • نیروی مرزبانی تاجیکستان در بیانیه خود می گوید در نزاع مرزی روز 28 آوریل، قرقیزها به سوی تاجیک ها سنگ پرانی کرده اند
    نیروی مرزبانی تاجیکستان در بیانیه خود می گوید در نزاع مرزی روز 28 آوریل، قرقیزها به سوی تاجیک ها سنگ پرانی کرده اند

مرکز مطبوعاتی نیروی مرزبانی تاجیکستان با انتشار بیانیه ای مسوولان ناحیه باتکند قرقیزستان را به اشغال مخزن آب و تحریک درگیری های عصر روز چهارشنبه 28 آوریل متهم کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه خاور، در این بیانیه تاکید شده است که طرف تاجیکستان قصد داشت برای نظارت بر میزان برداشت آب از مخزن مشترک که در روستای خواجه اعلای ناحیه اسفره واقع شده است، دوربین های نظارتی نصب کند اما تعدادی از ساکنان ناحیه باتکند و شخص آراز عاقل بیک اف رییس این منطقه با تجمع در این محل به سوی ساکنان روستای خواجه اعلا سنگ پراندند.

این کار قرقیزها موجب زخمی شدن 7 تبعه تاجیکستان شد.

این بیانیه می افزاید: «طرف قرفیزستان برای دامن زدن به درگیری‌ها نظامیان واحد ویژه را با پوشاندن لباس شخصی مورد استفاده قرار می دهد.»

مرکز مطبوعاتی نیروی مرزبانی تاجیکستان در بیانه خود همچنین تأکید می کند که بر اساس قرارداد سال های 1924، 1927 و 1989، مخزن آب روستای خواجه اعلا به تاجیکستان تعلق دارد و هیچ روستای قرقیزنشین در نزدیکی آن واقع نشده است.

اما در سوی دیگر ماجرا، نیروی مرزبانی قرقیزستان مدعی است مرزبانان تاجیک قصد داشتند این دوربین‌ها را روی تیرهای برق روستای آق سای که هنوز علامت‌گذاری مرزی آن انجام نشده است نصب کنند و ساکنان محلی به این اقدام اعتراض کرده اند.

آنها همچنین می گویند که با شلیک مرزبانان تاجیکستانی یک قرقیز از ناحیه چشم زخمی شده است.

در پی دو دهه مذاکرات مقامات دو کشور برای حل اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان، فقط 520 کیلومتر از مرز 970 کیلومتری دو کشور علامت گذاری شده است که این موضوع نزاع های گاه به گاه ساکنان مناطق دو سوی مرز را در پی دارد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه