اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۲ Asia/Dushanbe
  • شیرعلی رضاییان کارشناس سیاسی از نبود روایت تاجیکی در رسانه ها از ماجرای درگیری مرزی اخیر انتقاد کرد
    شیرعلی رضاییان کارشناس سیاسی از نبود روایت تاجیکی در رسانه ها از ماجرای درگیری مرزی اخیر انتقاد کرد

کارشناس مسایل سیاسی تاجیکستان معتقد است که رسانه های خبری قرقیزستان در حال معرفی طرف دیگر به عنوان آغازگر درگیری ها و مقصر این حادثه هستند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اوستا، شیرعلی رضایان می گوید در پی درگیری خونین مرزی اخیر میان دو کشور همسایه اکنون رسانه های خبری قرقیزستان، تاجیکستان را آغازگر و مقصر این حادثه معرفی می کنند.

وی می افزاید: «رسانه های خبری قرقیزستان با انتشار مطالب فراوان تلاش می کنند که تاجیکستان را آغازگر این درگیری معرفی کنند و مشخص است که قصد دارند این بحران تشدید شود. حال آن که انعکاس کاملا یک جانبه و غرض ورزانه این حادثه در بلندمدت موجب ایجاد تنفر در افکار عمومی قرقیزستان علیه تاجیکستان می گردد.»

این کارشناس سیاسی با انتقاد از نبود روایت تاجیکی در رسانه ها از ماجرای درگیری مرزی اخیر گفت: «متاسفانه رسانه های خبری دولتی تاجیکستان در این مورد اصلا به غیر از چند خبر کوتاه رسمی هیچ مطلبی منتشر نمی کنند تا موجب روشن شدن ماجرا گردد.»

این کارشناس مسایل سیاسی تاجیکستان علامت گذاری نشدن مرز مشترک تاجیکستان و قرقیزستان را در ردیف دیگر عامل‌های ناامنی همچون تهدیدات تروریستی از افغانستان، قاچاق مواد مخدر، فعالیت باندهای جنایی فراملی و مداخله قدرت‌های رقیب خارجی و منطقه ای قرار می دهد و معتقد است در صورت ادامه این شرایط امنیت آسیای مرکزی با خطر جدی رو به رو خواهد شد.

شیرعلی رضایان بر این باور است که تنها راه پایان دادن به اختلافات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان سرعت بخشیدن به مذاکرات سیاسی برای علامت گذاری مرز مشترک است که زمینه برقراری امنیت و رشد تجارت در وادی فرغانه را فراهم می سازد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه