اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۴ Asia/Dushanbe
  • دادستانی تاجیکستان: مقصر آغاز درگیری روز 29 آوریل مرزبانان واتباع  قرقیزستان بوده اند
    دادستانی تاجیکستان: مقصر آغاز درگیری روز 29 آوریل مرزبانان واتباع قرقیزستان بوده اند

دادستانی کل تاجیکستان علیه 200 نظامی و غیر نظامی قرقیزستان به دلیل دست داشتن در درگیری اخیر مرزی، پرونده جنایی تشکیل داده است واین افراد را تحت پیگرد قضایی قرار می دهد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اسپوتنیک، در بیانیه دادستانی کل تاجیکستان تاکید شده است که اتهام این افراد آغاز درگیری مسلحانه، قتل و کشتار، غارت اموال عمومی و برانگیختن  تنفر ملی است.

دادستانی کل تاجیکستان اعلام کرد که با تکمیل پرونده اتباع قرقیزی از حکومت این کشور به طور رسمی درخواست خواهد کرد که آنان را برای محاکمه به دادستانی کل تاجیکستان تحویل دهد.

 در این بیانیه  تاکید شده است: مقصر آغاز درگیری روز 29  آوریل مرزبانان واتباع  قرقیزستان بوده اند که هنگام نصب دوربینهای نظارتی برای رصد برداشت میزان آب از مخزن مشترک اقدام به پرتاب سنگ و تیراندازی به سوی ساکنان ناحیه اسفره کردند.

این در حالی است که از قبل برای نصب این دوربینها میان مقامات دو کشور توافق شده بود.

 درنتیجه این اقدام، بهاء الدین بهادرزاده رییس ناحیه اسفره زخمی شد و تعدادی از اتباع تاجیکستان نیز آسیب دیدند و این حوادث به دفاع نیروهای مسلح تاجیکستان و درگیری خونین میان دو کشور انجامید.

بنابر اعلام دادستانی کل تاجیکستان، اقدام طرف قرقیزستان تهاجم به تمامیت ارضی تاجیکستان و به خطر انداختن جان اتباع این کشور است که باید مطابق با مقررات حقوقی بین المللی بررسی شود.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه