اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۵ Asia/Dushanbe
  • شرکت های نقلیاتی می گویند هر روز توقف کامیون ها در مرز هزینه اضافی برای شرکت ها و رانندگان خواهد داشت
    شرکت های نقلیاتی می گویند هر روز توقف کامیون ها در مرز هزینه اضافی برای شرکت ها و رانندگان خواهد داشت

شرکت های نقلیاتی تاجیکستان از توقیف 57 کامیون این کشور در داخل قلمرو قرقیزستان خبر دادند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اخبار آسیای مرکزی، قبلا دمیره یوسف اوا سخنگوی ریاست ولایت باتکند قرقیزستان نیز از توقیف کامیون های این کشور در داخل تاجیکستان خبر داده بود اما مقامات دوشنبه این ادعا را رد می کنند.

اما مدیران شرکت‌های نقلیاتی تاجیکستان معتقدند که این محدودیت پس از درگیری خونین مرزی روزهای 28 و 29 می امسال میان مرزبانان و ساکنان ولایت های سغد و باتکند ایجاد شده است.

عابدجان میرزابیک اف مدیر شرکت نقلیاتی ابومسلم می گوید: «ما عمدتا محصولات تجاری بازرگانان تاجیک را از روسیه به تاجیکستان منتقل می کنیم. رانندگان کامیون‌ها همگی اتباع قرقیزستان می باشند و قرار بود این کالاها روز 29  آوریل گذشته وارد ولایت سغد شود اما ساکنان ولایت باتکند با بستن راه نمی‌گذارند این کامیون‌ها وارد تاجیکستان شوند. حال آن که هر روز توقف کامیون‌ها هزینه اضافی برای شرکت و رانندگان در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر مقامات وزارت راه و نقلیات تاجیکستان گفته اند که پس از حوادث روزهای 28 و 29 آوریل در مرز تاجیکستان و قرقیزستان، مسوولان گمرک قرقیزستان به طور یکجانبه همه 5 گذرگاه مرزی را بسته اند.

در حالی که تا این ماجرا از آغاز امسال از قرقیزستان به تاجیکستان 3 هزار و 610 کامیون وارد و 3 هزار و 614 ماشین خارج شده است.

در حالی که مقامات قرقیزستان پیشگیری از قاچاق سوخت و مسایل امنیتی را علت محدودیت های مرزی برای عبور کامیون‌های تاجیکستانی عنوان می کنند اما کارشناسان معتقدند که این بهانه بی اساس است و علت این اقدام درگیری خونین مرزی اخیر است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه