آبان ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۴ Asia/Dushanbe
  • مشکل کمبود گاز در تاجیکستان از استخراج تا واردات
    مشکل کمبود گاز در تاجیکستان از استخراج تا واردات

مقامات حدمات دولتی ضد انخصاری تاجیکستان به دلیل گران شدن قیمت سوخت در این کشور وعده داده اند که اکنون تلاشها برای جایگزین کردن گاز مایع به گاز طبیعی آغاز شده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اسپوتنیک، متخصصان معتقدند با وجود به مراتب ارزان تر بودن قیمت گازطبیعی ازقیمت هرلیتر بنزین، گازوئیل و گازمایع حل این مشکل از حساب واردات از ازبکستان واستخراج داخلی دشوارخوهد بود.

محمود بردی اف معدن شناس تاجیک که سالها دربخش اکتشاف نفت وگازدرتاجیکستان فعالیت کرده است می گوید:

  • "عمق نفت وگازدرتاجیکستان 8 تا 9 هزارمترمی باشد و حتی عمیق ترین چاهی که شرکت کازپروم روسیه درناحیه شهرنوزد، 6 هزارو500 متراست که درآسیای مرکزی بی سابقه ارزیابی می شود .اما گازی پیدا نشد وشرکتهای چینی، کانادی وفرانسوی نیزبه دلیل ازنگاه اقتصادی به صرفه نبودن استخراج نفت وگازدرجنوب تاجیکستان ازاین کشوررفتند. ازاین روچگونگی تامین گازطبیعی به جای گازمایع ازحساب واردات ازازبکستان نیززمان برخواهد بود که درداخل این کشورکمبود گازمشاهده می شود."

این درحالی است که اکنون درتاجیکستان قیمت هرلیتربنزین از 1 سامانی و 50 تا 11 سامانی و80 درم، گازوئیل از11 سامانی و40 تا 11 سامانی و70 درم وقیمت گازمایع به7 سامانی و80 درم رسیده است که درمقایسه با 15 روزقبل افزایش 30 تا 50 درم افزایش یافته است.

افزایش بی سابقه قیمت سوخت موجب گرانی نرخ محصولات وخدمات حمل و نقل درتاجیکستان شده است.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه