دی ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۹ Asia/Dushanbe
  • تلاش تاجیکستان برای افزایش تولید برق از نیروگاههای خورشیدی و بادی

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان از تلاش این کشور برای به 700 مگاوات رساندن تولید برق از نیروگاههای خورشیدی و بادی در سال 2030 خبر داد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازسامانه خاور، دلیر جمعه گفته است که تاجیکستان ازظرفیت عظیم تولید برق ازنیروگاههای خورشیدی و بادی برخوردارمی باشد که در این زمینه تلاش می شود ازسرمایه گزاری خارجی استفاده به عمل آید.

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان افزود:  در جهان تلاش برای تولید انرژیهای تجدید پذیر آغاز شده و تاجیکستان نیز در این مورد برنامه هایی تهیه کرده است که طی 8 سال نزدیک اجرای خواهد شد.

وی با اشاره به بحران کمبود برق درفصل سرما در تاجیکستان گفت: با بهره برداری از توربینهای بیشتر نیروگاه برق آبی راغون و پیوستن تاجیکستان به شبکه واحد برق آسیای مرکزی در سال 2022 تامین بخش خانگی با برق بهترخواهد شد. هرچند که با تولید نزدیک به 19 میلیارد کیلووات ساعت برق در تاجیکستان طی 11 ماه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل تولید برق دراین کشور بیش از 6 در صد افزایش یافته است، مشکل کمبود برق همچنان باقی می ماند.

همزمان با افزایش صادرات برق تاجیکستان به خارج از پاییز سال جاری در مناطق روستایی تاجیکستان برق به بخش خانگی این کشور تنها صبح و شام منتقل می شود و در بقیه ساعتهای شبانه روز جیره بندی وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید:

تاجیکستان باید نیروگاههای بادی بیشتری بسازد

چین در بخارا نیروگاه‌ بادی 2 میلیارد دلاری می‌سازد

کلیدواژه