دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵ Asia/Dushanbe
  • انتقاد مقام ارشد مرکز پژوهشهای راهبردی تاجیکستان از قانون جدید نظام وظیفه
    انتقاد مقام ارشد مرکز پژوهشهای راهبردی تاجیکستان از قانون جدید نظام وظیفه

یک مقام ارشد مرکز پژوهشهای راهبردی تاجیکستان از قانون جدید نظام وظیفه انتقاد و این سند را برای رشد علوم و آموزش این کشور زیان آور عنوان کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاپ تی جی، دکترعبدالرحمان قربان اف گفته است که پس از تصویب این قانون جدید که جوانان بدون رفتن به خدمت سربازی با پرداخت 25 هزار و 500 سامانی (معادل 2 هزار و 200 دلار) می توانند کارت معافیت دریافت کنند، تعداد داوطلبان ورود به دانشگاهها با کاهش بیش از 16 درصدی تنها به 64 درصد ازبرنامه دولتی پذیرش رسیده است.

  • دکترعبدالرحمان قربان اف افزود: همچنین هیج یک از دانشگاههای آن کشور نتوانستند برنامه پذیرش دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری را اجرا کند که در آینده به رشد علوم و آموزش تاجیکستان خسارات فراوانی خواهد زد.

وی گفت: حتی مهم ترین مرکزآموزشی این کشور (از جمله دانشگاه ملی تاجیکستان) برنامه پذیرش دانشجویان دوره کارشناسی ارشد را تنها 30 درصد اجرا کرده است. و در این مرکز که می بایست درسال 2021 نزدیک به 194 دانشجوی دوره دکتری را پذیرش کند، تنها 57 تن ثبت نام کرده اند.

 اما نمایندگان وزارت دفاع تاجیکستان قانون جدید را مطابق با شرایط این کشورعنوان کرده و گفته اند که عواقب ناگواری برای بخش علوم و آموزش نخواهد داشت.

 

کلیدواژه