فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۷:۱۷ Asia/Dushanbe
  • درخواست تاجیکستان برای مجازات عاملان درگیری در مرز با قرقیزستان
    درخواست تاجیکستان برای مجازات عاملان درگیری در مرز با قرقیزستان

وزیر امور خارجه تاجیکستان در تماس تلفنی با همتای قرقیزستانیش از بیشکک خواست عاملان درگیری اخیر در منطقه مرزی را مجازت کند .

به گزارش خبرگزاری رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری فارس، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «روسلان قزاق بایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در تماس تلفنی با یکدیگر حادثه 12 آوریل که در منطقه «خِستی‌وَرز»  شهرستان «باباجان غفوراف» استان سغد تاجیکستان رخ داد را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دراین  درگیری یک نیروی مرزبانی تاجیکستانی کشته شد .

مهر الدین در این تماس تلفنی تیراندازی نظامیان قرقیزستانی را بسوی نیروهای مرزبانی تاجیکستان را محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه در مورد این حادثه و محاکمه عاملان آن شد.

درگیری بین نیروهای مرزبانی قرقیزستان وتاجیکستان برای مرزنشینان دو کشور به امری عادی مبدل شده است. قرقیزستان و تاجیکستان 976 کیلومتر مرز مشترک دارند و ابهام درباره مرزهای دو کشور بارها به درگیری و کشته و زخمی شدن نیروهای تاجیک و قرقیز منجر شده است.

پس از 2 دهه مذاکرات مقامات تاجیکستان و قرقیزستان  برای حل اختلافات مرزی دو کشور، تاکنون تنها 520 کیلومتر از مرز دو کشور علامت گذاری شده است.

اختلافات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان پس از استقلال این کشورها از شوروی آغاز شد. نشست های مختلفی بین دو کشور در این زمینه برگزار شده، اما همچنان این اختلافات وجود دارد.

کلیدواژه