فروردین ۲۹, ۱۴۰۱ ۱۷:۵۰ Asia/Dushanbe
  • رحمان:برای حل مسائل مرزی با قرقیزستان هیچ راهی جز مذاکره نیست
    رحمان:برای حل مسائل مرزی با قرقیزستان هیچ راهی جز مذاکره نیست

رئیس جمهور تاجیکستان بار دیگر بر عدم وجود راه حل دیگری برای مسائل مرزی این کشور با قرقیزستان به جز مذاکره با در نظر گرفتن منافع ملی هر دو طرف، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در چارچوب بازدید 4 روزه خود از استان سغد تاجیکستان با روسای و فعالان شهر «اسفره» هم مرز با قرقیزستان ملاقات کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان با بیان این که شهر اسفره با قرقیزستان مرز طولانی و سهم مهمی در تقویت روابط دوستانه و حسن همجواری بین مردم دو کشور دارد، از ساکنان آن خواست با همسایه‌های خود  در فضای حسن تفاهم و همجواری زندگی و کار کنند، با آنها همکاری و روابط دوستانه برقرار کنند، بردبار باشند و تسلیم احساسات نشوند، زیرا طبق حکمت مردم خردمند تاجیک همسایه را انتخاب نمی‌کنند.

رحمان گفت که تاجیکستان حامی قاطع مذاکرات برای یافتن راه حلی متقابل سودمند مشکلات موجود با در نظر گرفتن منافع ملی هر دو طرف است و مجددا تاکید کرد که مسائل مرزی بین کشورها تنها از طریق مذاکره قابل حل است و راه دیگری وجود ندارد.

رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که ما تاجیک‌ها به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ملت‌های جهان در طول تاریخ طولانی خود، همه مشکلات و مسائل را به طور منطقی و با خویشتن داری و صبر حل کردیم.

وی تاکید کرد که حل مسائل مرزی و ارضی، هماهنگی مرزهای دولتی و تعیین مرزهای آن فرآیندی بسیار پیچیده است و مستلزم صرف زمان و تلاش فراوان متخصصان است.

تاجیکستان از سال 2002 در چارچوب کمیسیون بین دولتی تعیین و علامت‌گذاری مرزهای دولتی با قرقیزستان مذاکره می‌کند و تا به امروز بین هیات‌های کمیسیون مذکور و گروه‌های کاری بیش از 170 ملاقات و مذاکرات برگزار شده است.

در نتیجه فعالیت 20 ساله کمیسیون در مورد 663.7 کیلومتر از مرز 987 کیلومتری بین دو کشور، یعنی 68.4 درصد خط مرزی، توافق حاصل شده است.

12 آوریل در نتیجه درگیری مسلحانه بین مرزبانان دو کشور یک مرزبان 27 ساله تاجیک با نام «ظاهر سعیدمراداف» کشته شد. تیراندازی پس از نشست نمایندگان مرزبانی مناطق مرزی دو کشور متوقف شد.

13 آوریل نشست هیات‌های تاجیکستان و قرقیزستان در محل «آوچی قلعه» - «کولوندوک» برپا شد که با توافق بر سر بازگشت نیروها به مکان‌های دائمی، روشن کردن علت حادثه و سایر توافقات در زمینه‌های امنیتی و کشاورزی به پایان رسید.

کلیدواژه