مهر ۰۲, ۱۴۰۱ ۱۳:۴۷ Asia/Dushanbe
  • تشکیل پرونده جنایی علیه گروهی از سربازان و شهروندان قرقیزستانی از سوی دادستانی کل تاجیکستان
    تشکیل پرونده جنایی علیه گروهی از سربازان و شهروندان قرقیزستانی از سوی دادستانی کل تاجیکستان

دادستانی کل تاجیکستان اعلام کرد بر اساس تحقیقات اولیه ، قرقیزستان در درگیری های مرزی با این کشور ، عمداً موازین بین المللی حقوق بشر را نقض کرده است.

به گزارش امروز  شنبه خبرگزاری خاور،  دادستانی کل تاجیکستان اعلام کرد که تحقیقات اولیه نشان می دهد که جمهوری قرقیزستان قبلا یک جنگ تجاوزکارانه را با هدف تصرف قلمرو جمهوری تاجیکستان برنامه ریزی کرده بود و تعداد زیادی از نظامیان سنگین زمینی و هوایی را مستقر کرده بود.

بر اساس این گزارش، تجهیزات و تعداد زیادی از پرسنل نظامی در مناطق مرزی از 140000 مرزنشین محلی پیشاپیش از خانه های خود به مناطق دیگر نقل مکان کردند و بلافاصله به 4 شهر و منطقه تاجیکستان حمله مسلحانه انجام دادند که عمدا موازین بین المللی حقوق بشر را نقض کردند.

دادستانی کل تاجیکستان اعلام کرد، مناطق غیرنظامی این کشور مانند موسسات آموزشی، مساجد، بیمارستان ها، آمبولانس ها، زنان، کودکان و مردم غیرنظامی مورد اصابت ضربات مرگبار قرار گرفتند و در نتیجه صدها نفر از پرسنل نظامی و غیرنظامی دچار جراحات مختلف شدند و ده ها نفر جان باختند.

بر اساس این گزارش ، خسارات زیادی به محل سکونت شهروندان، تأسیسات مهم عمومی و دولتی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان وارد شده است.

بنابر این دادستانی کل جمهوری تاجیکستان در چارچوب قانون کیفری جمهوری تاجیکستان، علیه گروه نظامی و اتباع جمهوری قرقیزستان با دسترسی به قسمت 2 ماده 395 (شروع یا راه اندازی جنگ تهاجمی)، قسم 2 ماده 104 (قتل دو نفر یا افراد بیشتر)، قسم 2 ماده 403 (نقض عمدی هنجارهای بین المللی حقوق بشر)، قسم 2 ماده 309 (خرابکاری) پرونده کیفری گشود کار تحقیقاتی ادامه دارد.

کلیدواژه