دی ۲۷, ۱۴۰۱ ۱۹:۴۳ Asia/Dushanbe
  • کمیته همکاری‌های دوجانبه علمی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود
    کمیته همکاری‌های دوجانبه علمی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در امور بین‌الملل و رئیس آکادمی علوم تاجیکستان بر گسترش و تحکیم مناسبات علمی به‌ویژه همکاری اعضای هیات علمی و پژوهشگران دو کشور در طرح‌های مشترک تاکید کردند.

«وحید حدادی اصل» قائم مقام وزیر علوم،تحقیقات و فناوری ایران در امور بین‌الملل و «فرهاد رحیم» رئیس آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان روز سه‌شنبه در تهران دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار که «زاهدی نظام الدین شمس‌الدین‌زاده» سفیر تاجیکستان در ایران نیز حضور داشت، طرفین بر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری تاکید کردند و مقرر شد کمیته همکاری‌های دوجانبه علمی به‌زودی تشکیل شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،«وحید حدادی اصل» قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در امور بین‌الملل دین و زبان مشترک و نزدیکی جغرافیایی را از عواملی دانست که می‌تواند در عمق بخشیدن به همکاری‌های دو کشور ایران و تاجکیستان مؤثر باشد و گذشته روابط دو کشور نیز همکاری و دوستی بوده است.  


معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در امور بین الملل با اشاره به اینکه همکاری در زمینه تبادل دانشجو و فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دیدار اخیر رئیس سازمان امور دانشجویان ایران و سفیر تاجیکستان تصمیم گیری شده است، گفت: تبادل اعضای هیات علمی، همکاری مشترک اعضای هیات علمی در پروژه‌های علمی و حضور در سمینارهای علمی دو  کشور باید تقویت شود.
رئیس آکادمی علوم تاجیکستان نیز به علاقه‌مندی کشورش برای همکاری با ایران اشاره کرد و گفت: با تبادل دستاوردهای علمی دو کشور می‌توان به توسعه دو کشور کمک کرد.

 همچنین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ایران از آمادگی برای همکاری مشترک و سازنده با کشور تاجیکستان خبر داد.
به گزارش ایرنا،« روح‌اله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ایران روز سه‌شنبه در دیدار هیات آکادمی تاجیکستان در تهران گفت: زبان فارسی ظرفیت بسیار ویژه برای گسترش همکاریهای دوجانبه است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: شرایط همسایگی و فاصله نزدیک تاجیکستان با مرزهای شمال شرقی ایران فرصت همکاری خوب را رقم می زند و در استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی که نزدیکترین مرزهای ایران به تاجیکستان است، مجموعه‌های علمی تحقیقاتی و دانشگاهی بسیار قوی به خصوص در حوزه‌های صنعت، پزشکی و علوم انسانی وجود دارد.معاون رئیس جمهوری ایران با تاکید بر استفاده از ظرفیت همزبانی و فرهنگ ادبیات، گفت: جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین ارتباطات خوبی دارد و کمیسیون‌های مشترکی در حوزه های علمی و فناوری ایجاد شده است که امکان گسترش و تقویت آنها با حضور تاجیکستان و هم افزایی وجود دارد. 

 

کلیدواژه