دی ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۶:۴۲ Asia/Dushanbe
  • آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران برای همکاری مشترک فناورانه با تاجیکستان
    آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران برای همکاری مشترک فناورانه با تاجیکستان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ایران از آمادگی برای همکاری مشترک و سازنده با کشور تاجیکستان خبر داد.

به گزارش ایرنا،« روح‌اله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ایران روز سه‌شنبه در دیدار هیات آکادمی تاجیکستان در تهران گفت: زبان فارسی ظرفیت بسیار ویژه برای گسترش همکاریهای دوجانبه است.


معاون رئیس جمهوری ایران افزود: شرایط همسایگی و فاصله نزدیک تاجیکستان با مرزهای شمال شرقی ایران فرصت همکاری خوب را رقم می زند و در استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی که نزدیکترین مرزهای ایران به تاجیکستان است، مجموعه‌های علمی تحقیقاتی و دانشگاهی بسیار قوی به خصوص در حوزه‌های صنعت، پزشکی و علوم انسانی وجود دارد.
دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر استفاده از ظرفیت همزبانی و فرهنگ ادبیات، گفت: جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین ارتباطات خوبی دارد و کمیسیون‌های مشترکی در حوزه های علمی و فناوری ایجاد شده است که امکان گسترش و تقویت آنها با حضور تاجیکستان و هم افزایی وجود دارد.


جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال دولت تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشوری بود که در شهر دوشنبه سفارتخانه اش را دایر کرد.
هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان ارتباط نزدیک و دلبستگی ندارد و علت آن هم قرابت‌های نژادی، تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی ملت‌های دو کشور است.
در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز تاجیکستان از جایگاه بالایی برخوردار است و رهبر معظم انقلاب اسلامی از روابط دو کشور به "روابط خویشاوندی" یاد کرده اند.

کلیدواژه