بهمن ۰۷, ۱۴۰۱ ۱۸:۰۴ Asia/Dushanbe
  • حمایت از نامزدی تاجیکستان برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت
    حمایت از نامزدی تاجیکستان برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت

گروه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از نامزدی تاجیکستان برای عضو غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کردند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، در نشست اخیر گروه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، از نامزدی غیر دائم تاجیکستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت شد.

«جانی بیک حکمت»، نماینده دائم تاجیکستان در سازمان ملل متحد در جریان معرفی نامزدی این کشور خاطرنشان کرد: با مشارکت فعال «دوشنبه» در رویدادها و روندهای مختلف در چارچوب سازمان ملل متحد و همچنین با در نظر گرفتن تجربه منحصر به فرد این کشور، زمان معرفی نامزدی آن برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل برای دوره 2028-2029 فرا رسیده است.

پس از اتمام بررسی این دستور کار، کشورهای عضو گروه سازمان همکاری اسلامی به اتفاق آراء از نامزدی تاجیکستان برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل برای دوره 2028-2029 حمایت کردند.

از منطقه آسیای مرکزی برای نخستین بار قزاقستان به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل برای دوره 2017 - 2018 انتخاب شده بود.

باید گفت در سپتامبر سال 2021، طی هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان گفت که این کشور قصد دارد در اجرای اهداف و مقاصد شورای امنیت سازمان ملل سهم گذارد و تجربیات غنی خود را در زمینه مقابله با تهدیدات و بازگرداندن ثبات از طریق مذاکرات به اشتراک گذارد.

شورای امنیت یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفهٔ پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد و شامل 15 عضو است که 5 عضو آن دائم (انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین) و 10 عضو دیگرش نیز غیر دائم هستند. اعضا غیر دائم این شورا بر مبنای عادلانه جغرافیایی و برای یک دوره 2 ساله انتخاب شده و از حق «وتو» برخوردار نمی باشند.

 بر اساس سهمیه بندی عادلانه جغرافیایی 5 عضو از کشورهای آفریقایی، آسیایی و اقیانوسیه، کشورهای آمریکایی لاتین و کارائب  -2 عضو، اروپای شرقی و سایر کشورهای – 3 عضو انتخاب می‌شوند.

تاکنون بیش از 50 کشور عضو سازمان ملل متحد هرگز عضو شورای امنیت این سازمان نبوده‌اند.

 

کلیدواژه