بهمن ۱۲, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۵ Asia/Dushanbe
  •  12 بهمن، سالروز ورود امام خمینی به ایران؛ آغاز دهه فجر
    12 بهمن، سالروز ورود امام خمینی به ایران؛ آغاز دهه فجر

12 بهمن سالروز ورود تاریخی امام خمینی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی به ایران بعد از 14 سال دوری و تبعید است. این بازگشت مقدمه ای برای حرکت بی سابقه مردم و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بود که در قرون اخیر بی سابقه است.

انقلاب اسلامی ایران مهمترین و بزرگترین انقلاب در نیمه دوم قرن بیستم محسوب می شود؛ پیروزی انقلاب؛ در حقیقت تحقق اراده یک ملت بزرگ برای بدست آوردن استقلال و عزت و بیرون آمدن از زیر سلطه قدرت های استکباری بود؛هنگامیکه جهان بین دو ابرقدرت شرق و غرب تقسیم شده بود، انقلاب مردم ایران با شعار نه شرقی و نه غربی و با رهبری امام خمینی (ره) در 22 بهمن ماه سال 1357 شمسی به پیروزی رسید.

از 12 تا 22 بهمن ماه 1357 شمسی روز پیروزی انقلاب ، تحولاتی در ایران روی داد که منجر به برچیده شدن نظام فاسد شاهنشاهی شد.این 10 روز سرنوشت ساز محاسبات رژیم شاهنشاهی و حامیانش از جمله آمریکا را برهم زد؛ شکست ترفند جلوگیری ازبازگشت امام خمینی به میهن در12 بهمن ،تشکیل دولت موقت از سوی امام خمینی، اعلام همبستگی کارکنان بخش های حساس همچون صنعت نفت با خیزش انقلابی مردم ، انحلال شورای سلطنت ، بی اثر شدن مقررات حکومت نظامی با دستور امام و حضور مردم در خیابان ها  و بیعت تاریخی جمعی از همافران درنوزدهم بهمن با امام از مهمترین تحولات سرنوشت سازبود که  پیروزی انقلاب را رقم زد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب درباره این روز می فرمایند : روز دوازدهم به یک معنا، روز شروع قدرت اسلام است. اگرچه در دوازدهم بهمنِ سال 57، هنوز ظاهراً نظام طاغوت سرِ کار بود؛ اما در واقع نبود. در واقع با ورود امام بزرگوار، این نظام پوسیده‌ فاسد و اصل نظام پادشاهى ـ که یک رژیم ارتجاعى و غلط و غیر انسانى و غیر قابل قبول بود ـ پوچ و نابود و دود شد و از بین رفت. تلاش بیهوده‌اى می‌کردند بلکه بتوانند آن را نجات بخشند و تا چند روز ادامه دهند، که نمی‌شد و نشد.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی از جنبه های گوناگون سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با هیچ یک از انقلابها در دیگر کشورها، قابل قیاس نیست . در واقع به جز انقلاب اسلامی، هیچ یک از انقلاب های دیگر، مشخصات و عناصر یک انقلاب واقعی را که در برگیرنده تمام باورها و ارزشهای آن جامعه و مشارکت تمام اقشار اجتماعی باشد، نداشته اند.

امام خمینی (ره) درباره مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های بزرگ دنیا می فرمایند : " این انقلاب فرانسه ، آن انقلاب شوروی ، مطالعه کنید .اشخاص ببینند که آیا قبل از انقلابها چه بوده است و حال چه هست. آیا به حال ملت ها امری حاصل شده است؟ "

امام خمینی (ره) که به اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در سـال اوج‌گـیـری نـهـضـت و قـبـل از آن آگاه بـودند، مـهـم‌تـریـن عـامل پیروزی و رمز موفقیت را همانا "تحولی الهی" می‌دانستند که در روح مردم ایجاد شده بـود. درچنین شرایطی؛ مـردم بـا سـخـنـان حـضـرت امـام خمینی (ره) مـتـحـول شـدنـد و همزمان بـا عنایت بـه خـداونـد متعال، تـرسی از رژیـم ستم‌شاهی نداشتند و با شجاعت در برابر این رژیم ایستادند.

نقش رهبری در پیروزی انقلاب اسلامی؛

نقش رهبری در هدایت و تکیه گاه بودن برای جامعه، امری انکارناپذیر است و وجود رهبری که با استفاده از دانش و بینش و نفوذ، بتواند پرچمدار حرکت انقلابی مردم باشد بسیار حیاتی است. امام خمینی (ره ) رهبری مدبر، شجاع، متفکر، آگاه به زمان و مسائل جهانی بودند که با بهره مندی از شیوه‌های نوین و بدیع ، بزرگ‌ترین انقلاب معاصر را هدایت کردند.

حضرت امام خمینی  (ره) با تربیت نیروهای متعهد ، گسترش ایدئولوژی انقلابی و بسیج عمومی و به صحنه آوردن نخبگان و توده ها، حرکتی بسیار گسترده و قدرتمند به وجود آوردند که رژیم شاهنشاهی و حامیان خارجی آن را غافلگیر و ناتوان از هرگونه اقدامی برای جلوگیری از انقلاب اسلامی مردم ایران کرد؛ پس از آن ، این انقلاب منشا تحولات و الگوی بیداری ملت های مسلمان و تحت ستم در جهان شد.

 "یودو اشتاین باخ" مدیر مؤسسه شرق شناسی آلمان درباره نقش رهبری امام در انقلاب اسلامی می گوید : "امام خمینی سیاسی ترین رهبر معنوی جهان، با شخصیتی جذاب و کاریزماتیک بود؛ تمام آرمان‌های جمهوری اسلامی‌ که برمبنای آنها ساخته شده است، از افکار ایشان ریشه می‌گیرد."

کلیدواژه