اسفند ۲۷, ۱۴۰۱ ۰۹:۲۰ Asia/Dushanbe
  • سال 2023 پایان پاندمی ویروس کووید ۱۹  است
    سال 2023 پایان پاندمی ویروس کووید ۱۹ است

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، سال 2023 پایان پاندمی ویروس کووید ۱۹ ( کرونا ) است.

ویروس کرونا نخستین بار دسامبر 2019 درچین گزارش شد و سپس به کشورهای مختلف جهان سرایت کرد. واکسیناسیون به کنترل این ویروس در سطح جهان منجر شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا؛ تدروس آدهانوم گبریسوس،Tedros Adhanom Ghebreyesus مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد،  در سال 2023 ، کووید-۱۹ به عنوان یک وضعیت اضطراری و نگرانی بین‌المللی به پایان رسیده است.

آدهانوم برای اولین بار در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ از یک بیماری همه‌گیر صحبت کرد که حدود ۵۰۰۰ مرگ ناشی از کرونا در هفته در سراسر جهان گزارش شد؛  اکنون این رقم برای اولین بار به کمتر این رقم رسیده است که رئیس سازمان جهانی بهداشت از آن به عنوان یک پیشرفت مثبت استقبال کرده است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «جهان امروز به وضوح در موقعیت بسیار بهتری در مقایسه با هر لحظه دیگر از دوران همه‌گیری قرار دارد.»

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، از آن زمان تاکنون ۷۶۰ میلیون مورد عفونت در سراسر جهان ثبت شده است و تقریباً ۶.۹میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند. به گفته تدروس، شمار واقعی مرگ‌ومیر ناشی از همه گیری "بسیار بیشتر" از این رقم است.

مایکل رایان، رئیس برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت، اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به کرونا همانند یک آنفولانزای فصلی نگاه می‌کنیم.

رئیس سازمان جهانی بهداشت ، ایجاد شبکه‌های بیشتر بین کشورها در زمینه همکاری درباره مسائل بهداشتی به منظور مبارزه بهتر با همه‌گیری‌ها را خواستار شد که این شبکه همکاری باید در چارچوب یک توافقنامه بین‌المللی تحت مشورت سازمان جهانی بهداشت فعالیت کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه