تیر ۱۰, ۱۴۰۲ ۰۸:۵۲ Asia/Dushanbe
  • تفسیر- ناآرامی های گسترده در فرانسه و واکنش انفعالی مکرون+ نظر کارشناس

پنجشنبه شب برای سومین شب متوالی شاهد اعتراضات گسترده علیه قتل یک نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس این کشور بود و در جریان آن ده ها نفر زخمی و به گفته یک منبع نزدیک به وزیر کشور تاکنون ۳۲۸ نفر بازداشت شدند.

در این اعتراضات ده‌ها ماشین پلیس در آتش سوختند، کمیساریاها و ساختمان های ادارات به آتش کشیده شدند و مؤسسات آموزشی آسیب دیدند.در جریان سرکوب شورش ها ده ها نفر مجروح شدند. در حالی که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تلاش کرده تا ناآرامی‌ها پس از تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان را مهار کند، اما اعتراضات در شهرهای بزرگ این کشور به سومین شب کشیده شد.چهل هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با اعتراضات مستقر شده‌اند.
فرانسه در چند سال اخیر دستخوش اعتراضات و شورش های گسترده ای به دلایل و عناوین مختلف بوده است .با این حال تازه ترین شورش در شهرهای مختلف این کشور آشکارا در واکنش به خشونت بی دلیل پلیس فرانسه رخ داده است. قتل یک نوجوان ۱۷ ساله در روز روشن به دست پلیس فرانسه و ارایه گزارش دروغ از واقعه‌ای که از آن به «آمریکایی شدن پلیس فرانسه» تعبیر شده است، فاجعه‌ای دیگر در پرونده ژاندارم‌های خشمگین این کشور ثبت و آتش خشم شهروندان فرانسوی را به عطش انتقام تبدیل کرد.ویدئویی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک افسر پلیس راننده‌ای را به زور اسلحه متوقف کرد اما زمانی که خودرو دوباره شروع به حرکت می‌کند، اقدام به شلیک کرد. در این ویدئو صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «با گلوله‌ای در سر می‌روی.»
پاسکال پراش(1) دادستان نانتر در واکنش به اقدام افسیر پلیس و شلیک به نوجوان مقتول اعلام کرد که «شرایط قانونی برای استفاده از سلاح رعایت نشده است.» به گفته او افسر پلیس مورد بحث به اتهام قتل عمد به قاضی معرفی شده و دادستان خواستار قرار دادن این افسر پلیس در بازداشت موقت است.وی اضافه کرد: کالبدشکافی قربانی «یک گلوله را گزارش کرد که از بازوی چپ و سپس قفسه سینه وارد و از چپ به راست عبور کرده است.»دادستان نانتر تاکید کرد که در بازرسی از خودرو قربانی هیچ گونه مواد مخدر و مشروبات الکلی کشف نشده است.
برخی سیاستمداران مطرح فرانسه همچون ژان لوک ملانشون رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که از منتقدان عملکرد پلیس این کشور هستند، این بار نیز موضع سختی نسبت به ژاندارم‌های فرانسوی گرفتند.در این راستا ملانشون با انتشار توییتی، عدالت برای نائل «بیچاره» و تعلیق «پلیس قاتل» و همدستش که به او دستور تیراندازی داده بود را خواستار شد.
با توجه به گستردگی اعتراض‌ها در سراسر فرانسه در واکنش به قتل خونسردانه این نوجوان ۱۷ ساله در شهر «نانتر» به دست پلیس، موجب شده است که «امانوئل مکرون» رئیس جمهور این کشور دستور تشکیل یک هسته بحران بین وزارتی را صادر کند و رسانه‌هایی همچون روزنامه «لو فیگارو» این سوال را مطرح کنند که آیا فرانسه به فضای «جنگ داخلی» تبدیل می‌شود؟

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم که هنوز از زیر بار اعتصاب‌ها و تظاهرات‌های گسترده علیه قانون جدید دولت وی مبنی بر افزایش سن بازنشستگی کمر راست نکرده و انتظار تشدید شرایط را ندارد، با خانواده قربانی اظهار همدردی کرده و تاکید داشته است که «هیچ چیز مرگ یک جوان را توجیه نمی کند».پیرو این موضع‌گیری، الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه نیز در مقابل سناتورهای این کشور تاکید کرده است که «آشکارا مداخله پلیس مطابق با قوانین نبود. تصاویر نشان می‌دهد که چارچوب مداخله قانونی رعایت نشده است.»
به نظر می رسد دولت مکرون با توجه به گسترش بی سابقه دامنه اعتراضات خشونت آمیز اکنون در موضعی انفعالی قرار گرفته است. به ویژه اینکه با توجه به انتشار ویدئوی نحوه قتل پسر جوان توسط پلیس در شبکه های اجتماعی نگرانی مردم فرانسه از الگو گیری پلیس این کشور از پلیس آمریکا و اعمال خشونت های بی دلیل و قتل مردم آنهم بدون هیچ ادله موجهی برانگیخته شده است.اقدامات خشونت آمیز بی سابقه جوانان فرانسوی از حمله به مراکز پلیس و دولتی تا آتش زدن خودروها را می توان واکنشی از جانب آنها به اوضاع نابسامان اجتماعی و اقتصادی فرانسه و نیز نمایشی از اعتراض آنها به وضعیت کنونی این کشور اروپایی و سیاست ها و اقدامات دولت مکرون تلقی نمود./
1- Pascal Prache

کلیدواژه