تیر ۲۷, ۱۴۰۲ ۱۳:۱۲ Asia/Dushanbe
  • تحلیل ؛ بحران مواد غذایی در افغانستان، عاملان و مسببان
    تحلیل ؛ بحران مواد غذایی در افغانستان، عاملان و مسببان

برنامه جهانی غذا تعداد افغان‌های محروم از غذای کافی را حدود پانزده میلیون نفر ارزیابی و بر ضرورت ادامه ارائه کمک های غذایی به مردم محروم افغانستان تاکید کرد.

این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۰۱ زمان اشغال افغانستان وعده ساختن کشوری بدون مشکل را داد اما بعد از دو دهه و فرار امریکایی ها از افغانستان اکنون جهانیان شاهد افغانستان ناارام توام با بحران های متعدد امنیتی و حتی غذایی هستند. به گونه ای که سازمان های بین المللی هم توانایی تامین نیازهای اولیه مردم افغانستان‌ را ندارند. از اینرو مردم افغانستان بعد از دو دهه اشغال و شعارهای عوامفریبانه امریکا میراث دار مشکلات فزاینده ای هستند که مسبب آن امریکا است که گرسنگی شدیدی را بر مردم مظلوم افغانستان تحمیل می کند.

"مولوی مفلح" کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

«مساله گرسنگی نه تنها شرایط حال حاضر مردم افغانستان را تهدید می کند، بلکه امنیت و سلامت نسل آینده این کشور را نیز به مخاطره می اندازد. زیرا بروز گرسنگی و سوء تغذیه، کودکان افغانستان را نیز در شرایط بسیار بد زیستی قرار می دهد که می تواند سلامت نسل اینده جامعه افغانستان را تهدید کند».

آنچه بیشتر نگران کننده است اینکه بنا به اعلام برنامه جهانی غذا، به رغم کمک های غذایی اعطا شده به مردم افغانستان، ۱۵ میلیون نفر از مردم این کشور در ماه مه به غذای کافی دسترسی نداشته اند. از اینرو بر ضرورت ادامه ارائه کمک های غذایی به افغانستان تاکید کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملل، حدود ۲۹ میلیون نفر در افغانستان به دریافت کمک های بشری نیاز دارند، در حالی که افغانستان‌ دارای زمین های حاصلخیز کشاورزی و منابع آبی است، این سوال مطرح است که این کشور چرا با مشکل غذایی روبرو است؟ در پاسخ باید گفت در دو دهه اشغال افغانستان، آمریکا و انگلیس مانع از اجرای طرح کشت جایگزین به جای کشت خشخاش و سایر محصولات افیونی در افغانستان شدند زیرا از طریق قاچاق مواد مخدر از کانال های ارتباطی با خارج که در اختیار داشتند، سود سر شاری را نصیب خود می کردند.

"علی خزایی" کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:

«سودا گران و مافیای موادمخدر در کنار اشغالگران در دو دهه گذشته مانع از اجرای طرح های کشاورزی در افغانستان شدند که می توانست حداقل مایحتاج غذایی مردم افغانستان را تامین کند. در طول تاریخ نه چندان زیاد افغانستان سابقه نداشته است، این کشور به این میزان به کمک های غذایی بین المللی برای نجات مردم خود وابسته باشد».

در هر حال، آمریکا با ادامه تحریم های افغانستان هر روز بر مشکلات مردم این کشور می افزاید و این در حالی است که جامعه جهانی انتظار دارد، آمریکا با آزاد کردن دارایی های بلوکه شده افغانستان، راه های انتقال کمک های بین المللی به این کشور را تسهیل کند. برخی از تحلیل گران هدف اصلی امریکا از اعمال فشارهای مضاعف برمردم افغانستان را جا انداختن جدایی دین از سیاست در این کشور سنتی و دین گرا می دانند تا راحت تر بتواند نسل اینده افغانستان را با خود همراه کند. از اینرو به نظر می رسد، همچنان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و تقویت وحدت ملی و ایجاد تحرک در بخش کشاورزی و صنعتی همچنان تنها راه برون رفت افغانستان از وضعیت فعلی است تا بهانه را نیز از آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بگیرد. در غیر این صورت افغانستان همچنان در آستانه بروز یک فاجعه ملی قرار خواهد داشت و بدون تردید طالبان به عنوان حاکم این کشور مسئّولیت سنگینی در برابر تامین موادغذایی و سلامت مردم افغانستان دارد.

کلیدواژه