تیر ۳۱, ۱۴۰۲ ۰۹:۱۲ Asia/Dushanbe
  • آسیا-تفسیر تحریم چند مقام طالبان توسط اتحادیه اروپا

شورای اروپا 20 ژوئیه عبدالحکیم حقانی رئیس دیوان عالی ، عبدالحکیم شرعی وزیر دادگستری و مولوی حبیب‌الله آغا سرپرست وزارت معارف در دولت موقت طالبان را به‌ دلیل نقشی که در محروم کردن دختران از آموزش، تحصیل و حقوق برابر با مردان ایفا کرده اند، تحریم کرد.

گروه طالبان نیز در واکنش به این اقدام‌ شورای اروپا آن را در چارچوب اعمال فشارهای اروپا بر افغانستان توصیف کرد که به سود هیچ یک از دو طرف نیست.این بدان‌ معنا است که این گونه اقدامات تاثیری در تغییر تصمیم‌، رفتار و عملکرد طالبان در امور زنان ندارد. زیرا طالبان بارها با تاکید براینکه مساله زنان موضوع داخلی افغانستان است خواستار پرهیز کشورها از دخالت در امور این کشور شده است. این در حالی است که آمریکا شرط شناسایی بین المللی حاکمبت طالبان را رعایت حقوق شهروندی دختران و زنان در افغانستان اعلام کرد.

اسدا... زائری کارشناس مسایل افغانستان در این‌ باره می گوید:"تردیدی نیست مسایلی که در چارچوب مرزهای افغانستان می گذرد مساله داخلی این کشور است اما توجه به رعایت حقوق شهروندی امروزه به موضوع بین المللی تبدیل شده که حتی کشورهای اسلامی و علمای اسلامی این حق را برای خود قایل هستند که از طالبان بخواهند حقوق زنان و دختران را بخصوص در امر تحصیل رعایت کند. زیرا در جامعه افغانستان نیز این تصمیم طالبان پذیرفته نشده و محافل و شخصیتهای مختلف داخلی هم خواستار توجه طالبان به حقوق تخصیلی دختران شده اند".

هر چند ممکن است در طرح این درخواست از سوی برخی محافل اهداف سودجویانه و غرض ورزانه مطرح باشد اما نکته مهم این است که برلساس هیچ یک از آیین و آموزه های اسلام تحصیل دختران نه تنها منع نشده بلکه بر ان تاکید نیز شده است. هر چند ، تصمیم طالبان در مورد ممنوعیت تحصیل دختران با موازین بین المللی پذیرفته شده جهانی نیز مغایرت دارد و همین بهانه لازم را در اختیار محافل مختلف قرار می دهد تا فشارهای خود را بر افغانستان افزایش دهند.

عارف اکرمی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"حق ادامه تحصیل برای دختران امری پذیرفته شده در سطح بین المللی است اما طالبان در نظر دارد خواست خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند که واکنشهای حهانی را برانگیخته و کشورها و محافل مختلف از ان به عنوان فرصتی برای اعمال فشار بر مردم افغانستان استفاده می کنند که پیامدهای ان متوجه مردم این کشور است. مردم افغانستان در بیش از چهاردهه با انواع مشکلات ناشی از جنگهای داخلی تجاوز و اشغالگری مواجه بوده اند و واقعا جامعه افغانستان تحمل مشکلات را ندارد".

در هر حال، شاید بتوان گفت اعمال تحریم ضد سه مقام طالبان‌ از سوی شورای اروپا در ارتباط با تضییع حقوق زنان اولین اقدام عملی کشورهای اروپایی ضد طالبان‌ است اما با توجه به اینکه مراوده بین المللی و یا سفر افراد تحریم شده طالبان به خارج از کشور و یا حداقل کشورهای اروپایی بسیار ضعیف است می توان گفت اعمال تحریم بر ضد انان حرکت و ژست سیاسی از سوی شورای اروپا تلقی می شود. به همین دلیل طالبان نیز واکنش نه چندان توام با خشم و عصبانیت از خود نشان داده است. اگر چه طالبان اخیرا مسایلی همچون محتوای متون درسی را عامل منع تحصیل دختران بالاتر از مقطع ششم ابتدایی اعلام کرد اما هیچ سخن یا نشانه ای مبنی بر از سرگیری فعالیتهای تحصیلی دختران از سوی طالبان دیده نمی شود و همین موضوع تاثیرات مخرب روحی و روانی بر جامعه دختران افغاتستان داشته است که نیازمند توجه جدی طالبان است.علاوه براین جامعه افغانستان به خدمات دختران و زنان در بخشهای مختلف از جمله پزشکی نیازمند است که لازمه ان ادامه تحصیل دختران و کسب مهارتهای اموزشی و عملی برای خدمت به جامعه افغانستان است.

کلیدواژه