مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ ۰۹:۲۸ Asia/Dushanbe
  •  تفسیر- نشست شورای امنیت درباره دالان لاچین + نظر کارشناس

دولت ارمنستان در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل ، خواستار جلوگیری از نسل‌کشی ارامنه محاصره شده قره‌باغ توسط نظامیان آذری شد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل در پی درخواست های مکرر مقام های دولت ایروان درباره وضعیت بحرانی ارامنه قره باغ که در محاصره نظامیان آذری قرار دارند برگزار شد.

"آرارات میرزویان" وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست چهارشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل در سخنانی درباره وضعیت قره‌باغ ، تصریح کرد: "کریدورلاچین تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و قره‌باغ است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد".

رئیس دستگاه دیپلماسی ارمنستان همچنین تاکید کرد: "سازمان ملل به عنوان نهادی موثر ، باید جلوی وقوع نسل‌کشی را در قره باغ بگیرد".

در واکنش به این درخواست ارمنستان از سازمان ملل ، "فرهاد محمداف" رئیس اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک باکو و صاحبنظر آذری در امور منطقه درسخنانی دراین نشست ، مدعی شد: "هدف از محاصره قره باغ جلوگیری از نقل و انتقال تسلیحات و سربازان ارمنی به منطقه قره باغ است".

مقام های دولت الهام علی اف، در ماه های گذشته به فرمان صادر شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری بی توجهی کرده اند.

دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) در روز 22 ماه فوریه سالجاری میلادی به جمهوری آذربایجان دستور داد تا همه اقدامات ممکن را برای اطمینان از حرکت بدون مانع افراد ، وسایل نقلیه و محموله ها در طول کریدور لاچین را در هر دوجهت رفت و برگشت انجام دهد.

متعاقب آن دیوان بین المللی دادگستری چندین بار بر اجرای فرمان خود تاکید کرده است، اما مقام های باکو به فرامین این نهاد بین المللی بی توجهی کرده اند.

در همین راستا ، سازمان های حقوق بشری نیز بارها درباره وضعیت اسفبار ساکنان قره باغ کوهستانی هشدار داده‌اند و خواستار پایان اشغال کریدور لاچین شده اند ، اما مقام های باکو با پشتگرمی برخی از کشورهای ذینفع ، به این هشدارها بی توحهی کرده و هر روز مواضع خود را در دالان لاچین مستحکم تر می کنند.

تنش های لفظی باکو و ایروان در حالی ادامه دارد که "ارمنین ویکلی"، روز سه‌شنبه گذشته از نخستین فوتی ناشی از گرسنگی در قره‌باغ از زمان آغاز محاصره این منطقه خبر داد. بدیهی است که با ادامه روند فعلی ، به نظر می رسد اوضاع در خطوط تماس نیروهای آذری و ارمنی هر روز وخیم تر خواهد شد.

در همین ارتباط ، چندی قبل "ادمون ماروکیان" دیپلمات ارشد ارمنی و صاحبنظر ارمنستان در امور آوارگان با اشاره به حضور 30 هزار کودک در منطقه قره باغ کوهستانی ، گفته بود، "جمهوری آذربایجان در راستای سیاست پاکسازی قومی ، ارامنه مسیحی را با سازماندهی اقدامات خرابکارانه گوناگون کُشته و سپس کلیساها و بناهای تاریخی مسیحی را تخریب می کند".

مقام های دولت باکو از ماه های گذشته مسیر جدیدی برای تردد ارامنه به ارمنستان و بالعکس به مقام های ارمنستان پیشنهاد کرده اند. مسیر آغدام- خانکندی مسیر پیشنهادی و مورد نظر مقام های باکو است که طرف ارمنی به شدت با این مسیر مخالفت کرده است.

مقام های دولت ایروان می دانند که طرف آذری با این یشنهاد خود قصد دارد ژئوپلتیک قفقاز جنوبی را تغییر دهد. تردیدی نیست که تلاش های دولت الهام علی اف برای پایان دادن به اختلافات با ارمنستان بنابر توصیه های بیگانگان به نتیجه نخواهد رسید، زیرا این تلاش ها نه برای مردم مسلمان جمهوری آذربایجان، بلکه برای خوشخدمتی شخص رئیس جمهوری آذربایجان به بیگانگان مطرح می شود.

علی الخصوص که دولت باکو با امضای توافقنامه 10ماده ای مسکو ، به اهداف و خواسته های جمهوری آذربایجان در زمینه پایان دادن به مناقشه قره باغ دست یافته است.

کلیدواژه