دی ۲۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۰ Asia/Dushanbe
  • واکنش چین و ترکیه به حمله آمریکا و بریتانیا به یمن
    واکنش چین و ترکیه به حمله آمریکا و بریتانیا به یمن

حمله موشکی آمریکا و بریتانیا به یمن ، واکنش و اعتراض چین و ترکیه را بدنبال داشته است .

فرماندهی نیروی هوایی ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که براساس دستور ستاد فرماندهی ارتش، بامداد جمعه به وقت محلی نیروی هوایی با پرتاب 100 موشک هدایت شونده به بیش از 60 هدف در 16 مقر نیروهای ارتش ملی یمن حمله کرد.

این حملات آمریکا و بریتانیا با واکنش و اعتراض کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران ، روسیه ،عراق و همچنین چین و ترکیه مواجه شد و برخی اعضای کنگره آمریکا هم ضمن اعتراض به حمله بدون مجوز کاخ سفید به یمن ، درباره تبعات این اقدام هشدار دادند.

درهمین راستا و به گزارش ایرنا؛  پس از حملات آمریکا  و بریتانیا به به چند شهر یمن،"مائو نینگ"، سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه چین نگران تشدید تنش ها در دریای سرخ است، گفت: پکن  از طرف های مربوطه می خواهد برای جلوگیری از گسترش درگیری، آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن داری کنند.

در همین حال «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز ضمن محکوم کردن حمله موشکی آمریکا و بریتانیا به یمن، این اقدام را استفاده افراطی از قدرت ارزیابی کرد.

اردوغان تاکید کرد، آمریکا و بریتانیا سعی دارند، دریای سرخ را به «دریایی از خون» تبدیل کنند.

رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش به محاکمه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه اشاره کرد و افزود: با این اسناد ارائه شده رژیم صهیونیستی محکوم خواهد شد.

کلیدواژه