بهمن ۰۹, ۱۴۰۲ ۱۵:۵۳ Asia/Dushanbe
  • اظهارات مجدد اردوغان علیه یونان پس از دستیابی به جت‌های «اف-16 بلاک»
    اظهارات مجدد اردوغان علیه یونان پس از دستیابی به جت‌های «اف-16 بلاک»

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه با حمله لفظی علیه یونان گفت: «مبارزه ما با انداختن دشمن به دریا در ازمیر خاتمه نیافته است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در گفت‌ وگو با نامزدهای حزب خود برای انتخابات شهرداری  «ازمیر» افزود، «مرمره و دریای اژه مناطقی هستند که اولین پایه‌های تاریخ  ما در آن کاشته شده است.»

این اظهارات اردوغان پس از چراغ سبز آمریکا برای فروش جنگنده های اف-۱۶ به ترکیه صورت گرفت.

قرار است ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و کیت‌های نوسازی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار از طرف آمریکا به ترکیه صادر شود.

آمریکا مدعی است، این فروش  جهت افزایش قابلیت‌های نیروی هوایی ترکیه و تقویت بالقوه همکاری با ناتو در راستای همسویی نزدیک با اهداف سیاست خارجی ایالات متحده صورت می گیرد.

یونان و ترکیه بر سر مالکیت تعدادی از جزایر سنگی و فلات قاره بین مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند و نیز مدعی هستند که طرف مقابل در روند مذاکرات برای حل مساله "قبرس" کارشکنی می کند.

این دو کشور همچنین اختلافات جدی درخصوص منابع نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه دارند.

سخنان  رئیس جمهور ترکیه علیه یونان اما واکنش برخی احزاب این کشور را به همراه داشت به طوریکه حزب اصلی مخالف دولت یونان خواستار بازنگری در گفت‌و‌گو با آنکارا شد.

«سیریزا» حزب اصلی مخالف دولت یونان دراینباره بیانیه‌ای منتشر کرد و از دولت خواست به اظهارات تهاجمی اردوغان رسیدگی کند.

حزب مخالف دولت یونان بر هشدارهای قبلی خود تاکید کرد که یک راهبرد ملی جامع که ترکیه را در گفت‌وگو بر اساس قوانین بین‌المللی و احترام به روابط حسن همجواری قرار دهد، نیاز است.

این در حالی است که یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه  و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

چندی قبل، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر اسبق این کشور گفت: با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

طبق اعلام ستاد نیروی هوایی یونان، پیشنهاد ایالات متحده مربوط به فروش ۲۰ جنگنده اف-۳۵ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار است. به گفته یونان، دستیابی به جنگنده های اف-۳۵ امکان برداشتن گام بزرگ دیگری جهت برتری مطلق هوایی برابر ترکیه را مهیا می‌کند.

«نیکوس دندیاس» وزیر دفاع یونان نیز گفته است، این کشور باید نیروهای مسلح خود را برای «بی ثباتی احتمالی» پس از پایان دوره ریاست جمهوری  اردوغان در ترکیه آماده کند.

کلیدواژه