فروردین ۰۷, ۱۴۰۳ ۰۸:۵۳ Asia/Dushanbe
  • قطعنامه آتش‌بس فوری در منطقه باریکه غزه  در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید
    قطعنامه آتش‌بس فوری در منطقه باریکه غزه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید

قطعنامه آتش‌بس فوری در منطقه باریکه غزه ، سرانجام پس از چند ماه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، ۱۴عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به  قطعنامه ارائه شده توسط اعضای غیردائم این شورا برای برقراری آتش بس فوری در غزه رای مثبت دادند و از آن حمایت کردند و آمریکا به عنوان عضو دائم این شورا برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد و به این ترتیب قطعنامه برقراری آتش بس در غزه به تصویب رسید.

آزادی  فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه به باریکه غزه از موارد این قطعنامه است .

"پدرو کومیساریو آفونسو"، سفیر موزامبیک در سازمان ملل به نمایندگی از سایر کشورها پیش نویس قطعنامه آتش بس در غزه را ارائه کرد و گفت: ما از همه اعضای این شورا به خاطر تلاش ها و نظراتشان در مورد این پیش نویس قطعنامه و پایان دادن به وضعیت فاجعه بار در باریکه غزه قدردانی می کنیم.

سفیر موزامبیک در سازمان ملل افزود، «وضعیت غزه برای کل جامعه جهانی نگران کننده است، در واقع، تشدید درگیری در باریکه غزه و پیامدهای فاجعه‌بار آن، تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

این قطعنامه پس از 171 روز به تصویب رسید پیش از این دو بار قطعنامه های پیشنادی دیگر کشورها با رای وتوی آمریکا نافرجام ماند تا رژیم صهیونیستی با کمک حامی دیرینه خود یعنی واشنگتن بتواند به عملیات نسل کشی فلسطینیان در باریکه غزه ادامه دهد.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر 2023  با حمایت همه‌جانبه آمریکا و  کشورهای غربی، کشتار گسترده‌ای را در باریکه غزه ضد مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین به راه‌ انداخته است.

از زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی به باریکه غزه تاکنون، 32 هزار و 226 فلسطینی که عمده آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به شهادت رسیدند  و 74 هزار و 518 فلسطینی نیز زخمی شدند .

 

کلیدواژه