اسفند ۱۸, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۹ Asia/Dushanbe
  • جاسوسی از تلفن های  همراه در سراسر جهان اجرا می شود
    جاسوسی از تلفن های همراه در سراسر جهان اجرا می شود

ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا گفت: سازمان های اطلاعاتی آمریکا تلفن های همراه به ویژه با نرم افزار آیفون و اندروید را شنود می کنند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، سایت ویکی لیکس روز سه شنبه نخستین بخش از اسناد و فایل های محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را منتشر کرد که شامل 9 هزار سند است و  در آنها برنامه سیا برای شنود گوشی های تلفن همراه از نوع اپل آیفون، برنامه های پشتیبانی آندروید، مایکروسافت ویندوز و نیز هک تلویزیون های سامسونگ با هدف دسترسی به میکروفون داخلی به منظور جاسوسی مکالمات افشا شده است.

این برنامه جاسوسی در سراسر مناطق جهان اجرا شده است.

ادوارد اسنودن در مورد انتشار اسناد جاسوسی سیا در سایت ویکی لیکس نوشت: این اسناد واقعی و غیرجعلی به نظر می رسد و افشای آن رویدادی بسیار مهم است.

پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در شبکه اجتماعی توئیتر افزود: سیا و اف.بی.آی از سطح آسیب پذیری گوشی های همراه در آمریکا اطلاع دارند و از این مساله برای جاسوسی استفاده می کنند.

اسنودن که سال 2013 از محل کار خود در مرکزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریکا در هاوایی به هنگ کنگ گریخت، هزاران مدرک طبقه بندی شده جاسوسی و امنیتی این کشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد.

وی پس از ابطال گذرنامه اش از سوی آمریکا به روسیه رفت و با کسب پناهندگی موقت در این کشور زندگی می کند.