اردیبهشت ۰۱, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۴ Asia/Dushanbe
  • تفسیر- تشکیل گروه ضد روسی در پارلمان بریتانیا

پارلمان بریتانیا گروه جدیدی برای مقابله با روسیه تشکیل داد. گروه ضد روسی پارلمان بریتانیا از نمایندگان شش کمیته بانفوذ پارلمان بریتانیا از جمله رؤسای کمیته دفاعی، امور خارجی، دارایی و امنیت ملی تشکیل‌ شده است. در گروه جدید ضد روسی پارلمان بریتانیا، نمایندگان کمیته‌های دیگری همچون امور کشور، فرهنگ، رسانه و امور دیجیتال نیز حضور دارند.

گروه ضد روسی پارلمان بریتانیا اولین نشست ماهانه خود را چهارشنبه گذشته در پارلمان برگزار کرد. در این نشست شرکت‌ کنندگان تلاش کردند تا تصویر کاملی از تهدیدهای بالقوه مسکو علیه لندن ترسیم کنند.

به نظر می رسد تشکیل این گروه ضد روسی در چارچوب تلاش ها واقدامات ضد روسی بریتانیا صورت گرفته است. 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تصریح کرده است این که روابط دو کشور از سطح خوبی برخوردار نیست، موضوع محرمانه ای نیست، اما این موضوع به رفتار مسکو ارتباط ندارد.

 رویارویی روسیه و بریتانیا که از قبل نیز با هم اختلافات مهمی داشتند اکنون با توجه به اتهامات و اقدامات لندن علیه مسکو بر سر مساله اسکریپال به مراحل بسیار حساسی رسیده است.

 به گفته "لئونید رینک" Leonid Rink کارشناس شیمیایی، روسیه در زمینه مسمومیت اسکریپال هیچگونه منفعتی ندارد و از سوی دیگر، روسیه نمی توانست در چنین موقعیت حساسی یعنی "بازی های جام جهانی فوتبال" به چنین اقدامی مبادرت کند. 

دولت محافظه کار بریتانیا اقداماتی را علیه روسیه صورت داده و یا تصمیم به اجرای آنها دارد که روابط دو کشور را در مسیر بی بازگشتی قرارخواهد داد. دراین میان، واشنگتن و اتحادیه اروپا نیز از کارزار ضد روسی لندن حمایت کرده‌اند. در زمان کنونی، مساله اسکریپال عملا به یکی از محورهای چالش روسیه و غرب تبدیل شده است.

روابط بریتانیا و روسیه در سال های اخیر روند افزایش مستمر تنش ها را طی کرده و بر سر مسائل مختلف رو به وخامت رفته است. یکی از دلایل مهم این مساله، بروز بحران اوکراین است که منجر به اختلاف نظر اساسی میان روسیه و غرب از جمله بریتانیا شده است؛ ضمن این که ابراز تهدید بی سابقه هسته ای مایکل فالون وزیر دفاع وقت بریتانیا در اواخر آوریل 2017 ، واکنش شدید روسیه را بر انگیخت.

فالون اظهار داشته بود لندن حق حمله پیشگیرانه به دشمن را با استفاده از سلاح هسته ای برای خود محفوظ می دارد.  روس ها این تهدید را متوجه خود  و بخشی از جنگ روانی غرب علیه مسکو تلقی کردند. علاوه بر این موارد، اختلاف روزافزون غرب و روسیه بر سر بحران سوریه به ویژه پس از حمله موشکی اخیر ائتلاف سه گانه غربی علیه سوریه به این تعارضات دامن زده است.

بریتانیا به عنوان متحد استراتژیک آمریکا در برخورد با روسیه حتی از موضع واشنگتن در این زمینه نیز پیشی گرفته است. لندن ناخرسندی خود را از جنبه‌هایی از رفتار روسیه اعلام کرده و مدعی شده که با توجه به این که روسیه همچنان در صدد بی‌ثبات کردن کشورهای اروپایی از جمله اوکراین است، روابط لندن با مسکو نمی‌تواند به روال عادی بازگردد.

با این حال مقامات ارشد بریتانیا به خوبی از نقش مهم و سرنوشت ساز روسیه در زمینه مسائل بین المللی به خصوص درباره بحران اوکراین و بحران سوریه آگاه هستند و می دانند که هرگونه اقدامی برای خاتمه این بحران ها بدون رضایت و حمایت روسیه نتیجه بخش نخواهد بود.