خرداد ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۱ Asia/Dushanbe
  • واکنش اوباما به کشته شدن شهروند سیاه‌پوست آمریکایی

رییس جمهور سابق آمریکا در واکنش به قتل یک شهروند سیاه‌پوست به دست مأمور پلیس گفت: چنین اتفاقاتی نباید در آمریکای سال 2020 امری عادی باشد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی‌اِن‌اِن، باراک اوباما در بیانیه‌ای نوشت: «اینکه آرزو کنیم بعد یک همه‌گیری جهانی و بحران اقتصادی زندگی به حالت عادی برگردد امری عادی است. اما باید به خاطر بیاوریم که برای میلیون‌ها آمریکایی، برخورد متفاوت بر اساس نژاد یک امر عادی غم‌انگیز، دردناک و دیوانه‌کننده است که در هنگام مراجعه به نظام سلامت، نظام قضایی، قدم زدن در خیابان یا فقط تماشای پرندگان با آن مواجه می‌شوند.»

رییس جمهور سابق آمریکا تأکید کرد «این مساله نباید در آمریکای سال ۲۰۲۰ امری عادی باشد.»

وی از مقام‌های ایالت مینه‌سوتا درخواست کرد از تحقیقات عادلانه درباره قتل جورج فلوید اطمینان حاصل کنند.

اوباما ادامه داد: «بر عهده همه ما است که فارغ از نژاد و موقعیت، هنجار جدیدی ایجاد کنیم که در آن میراث تعصبات و رفتارهای نابرابر، نهادها و قلب‌های ما را آلوده نکنند.»

روز دوشنبه یک افسر پلیس جرج فلوید ۴۶ ساله را که غیرمسلح بود با رفتاری خشن روی زمین خواباند و به گفته شاهدان عینی، زانویش را روی گردن فلوید قرار داد و مانع نفس کشیدن او شد به نحوی که این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ فلوید منجر شد.

پس از انتشار تصاویر این رفتار خشونت بار پلیس آمریکا، شهرهای مختلف این کشور صحنه اعتراض مردم و درگیری آنها با نیروهای پلیس است.

کلیدواژه