شهریور ۳۰, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۶ Asia/Dushanbe
  • کشت زعفران، موز و خرما به جای خشخاش در افغانستان

افغانستان کشت زعفران، خرما و موز را جایگزین مزارع خشخاش می کند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از ایرنا، افغانستان یکی از اصلی ترین پایگاههای تولید تریاک در جهان درصدد است تا با کمک نهادهای بین المللی الگوی نهادینه شده کشاورزی در این کشور را از کشت خشخاش به سوی تولید انواع محصولات باغی سوق دهد.

وزارت کشاورزی افغانستان با انتشار گزارشی دراین زمینه اعلام کرد: پس از تحقیقات در این وزارت خانه روند ایجاد یک نخلستان جدید خرما با مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار زمین در استان جنوبی هلمند با تقاضای مردم آغاز شده است.

دولت افغانستان پیش از این نیز تلاش کرده بود با ترویج و توسعه کشت زعفران کشت و تولید خشخاش را کاهش دهد و توانست با ترویج کشت زعفران در ۳۴ استان، تولید آن را به بیش از ۲۰ تن برساند.

براساس تحقیقات وزارت کشاورزی افغانستان مشخص شد که استان های ننگرهار، هلمند و فراه برای ایجاد و توسعه نخلستان خرما مساعد هستند.

طبق این گزارش، تاکنون در استان ننگرهار در بیش از ۶۰ هکتار و در فراه در بیش از ۸۰ هکتار زمین، درخت خرما کاشته شده است و وزارت کشاورزی افغانستان در نظر دارد تا سال آینده بیش از ۵۰۰ هکتار زمین دیگر را به کاشت این درخت اختصاص دهد.

وزارت کشاورزی افغانستان همچنین اعلام کرده است که نتایج تحقیقات انجام شده حاکی است که استان های کنر، ننگرهار، لغمان و تخار برای پرورش درخت موز نیز مساعد هستند و می توان به آینده پرورش این محصول امیدوار بود.

افغانستان همچنان ۹۰ درصد تریاک جهان را تولید می کند و آمارها نشان می دهد که ۶۹ درصد تریاک در ولایات جنوبی این کشور تولید می شود.

 

کلیدواژه