دی ۰۶, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۱ Asia/Dushanbe
  • یک نظامی هلند کشتار عمدی غیرنظامیان افغان به دست نظامیان کشورش را فاش کرد
    یک نظامی هلند کشتار عمدی غیرنظامیان افغان به دست نظامیان کشورش را فاش کرد

در حالی که حدود یک ماه از انتشار گزارش جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان می‌گذرد، یک نظامی سابق هلند کشتار عمدی غیرنظامیان افغان به دست نظامیان کشورش را در سال ۲۰۱۷ فاش کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری آناتولی، «سروی هولزکن» (Servie Holzken) کهنه سرباز هلندی در این باره به روزنامه محلی «ترو» گفت که نیروهای کشورش هنگام تیراندازی به دو خانه در ولایت «ارزگان» در مرکز افغانستان در سال ۲۰۱۷ غیرنظامیان را کشته‌اند.

«سروی هولزکن» اضافه کرد: آنها خانه هایی را هدف قرار دادند که فکر می‌کردند متعلق به شبه‌نظامیان طالبان است و هنگامی که مردم شروع به فرار از خانه‌ها می‌کردند، نظامیان با دستور مقامات ارشد به سوی آن‌ها شلیک می کردند در حالی که هیچکس از سوی خانه‌ها به آنها شلیک نمی کرد.

وزارت دفاع هلند در واکنش به این افشاگری اعلام کرد که از طرح این ادعاها به شدت شوکه شده است و تحقیقات مقدماتی را آغاز خواهد کرد.

 

نظامیان استرالیایی با مردم افغانستان چه کردند؟

ماه گذشته میلادی نیز گزارشی از جرایم جنگی نظامیان استرالیا در افغانستان منتشر شد که نشان می داد نظامیان استرالیایی که در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در افغانستان حضور داشته‌اند ۳۹ غیرنظامی افغانستانی را کُشته اند.

در این گزارش آمده است که نظامیان استرالیایی با قراردادن سلاح، بمب و بی‌سیم در کنار اجساد غیرنظامیان کشته شده سعی می‌کردند تا بر این جنایات سرپوش بگذارند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه