اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹ Asia/Dushanbe
  • برگزاری رزمایش های پی در پی زمینه ایجاد تهدیدهای متقابل را فراهم می کند
    برگزاری رزمایش های پی در پی زمینه ایجاد تهدیدهای متقابل را فراهم می کند

برگزاری رزمایش های پی درپی جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون نه تنها ازمشکلات دوکشور نکاسته، بلکه زمینه های بروز تهدیدهای متقابل را فراهم و بیش از پیش تقویت کرده است.

درحالی که تمرین های نظامی ارتش ارمنستان در ماه جاری برگزار شده است ، نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان از امروز (دوشنبه - 15 مارس)، رزمایش تازه ای برگزار می کنند. درهمین ارتباط ، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه ای ، اعلام کرد:  نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان بر اساس برنامه مصوب رئیس جمهوری ؛ رزمایش سه روزه‌ نظامی ، عملیاتی و تاکتیکی انجام خواهند داد.  در این رزمایش علاوه بر تمرین توپخانه ای و خودرو‌های زرهی ، ۱۰ هزار نیروی نظامی و ۳۰ هواپیمای جنگی و پهپاد مشارکت خواهد کرد.

پیش ازاین ، ارتش ارمنستان یک تمرین نظامی برگزار کرده است. طبق برنامه اعلام شده ، ارتش ارمنستان همچنین قصد دارد ، از 16 تا 20 مارس، رزمایش دیگری برگزار کند. جمهوری آذربایجان نیز در روز اول فوریه رزمایش مشترکی با ترکیه در شهر قارص Kars  در محدوده مرز با ارمنستان برگزار کردند. در پی برگزاری رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه در قارص، بسیاری از سیاست مداران ارمنی و کارشناسان سیاسی و نظامی ارمنستان برگزاری این رزمایش مشترک را تلاشی به منظور ترساندن طرف ارمنی قلمداد کردند.

به عنوان مثال ، "آرتور یقیازاریان" کارشناس نظامی ارمنستان پس از برگزاری رزمایش مشترک در ماه فوریه ، اعلام کرد:   "این رزمایش مشترک پیامی برای ترساندن ارمنستان بود. اما از سوی دیگر، نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که باکو و آنکارا بار دیگر برای جنگ با ایروان آماده می شوند. بویژه که شرایط این رزمایش نظامی مشترک ازنظر ماهیت بسیار شبیه به انجام عملیات در خاک ارمنستان بود". 

به هر حال ، تردیدی نیست که هر بار که یکی از طرفین متخاصم در منطقه قفقاز به برگزاری رزمایش اقدام می کنند ، طرف مقابل به منظور نشان دادن آمادگی نظامی ، تلاش می کند رزمایش مشابهی تدارک ببیند. از جمله می توان به برگزاری رزمایش جمهوری آذربایجان اشاره کرد که سه روز پس از رزمایش ارتش ارمنستان ، به فرمان شخص "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان تدارک دیده شده است.

نکته قابل تامل دیگر در زمینه برگزاری رزمایش های طرف های درگیر درمناقشه قره باغ مسابقه تسلیحاتی و نظامی دوطرف است. در حقیقت ، طرف های متخاصم با برگزاری رزمایش های پی در پی ضمن تحلیل توان نظامی و اقتصادی خود ، زمینه های حضور و دخالت های بیگانگان را در منطقه بیش از پیش فراهم می کنند.

در همین زمینه ، باید گفت، رژیم اسرائیل از ابتدای سال جاری میلادی ، در دو ماه و نیم گذشته بارها از فروش سلاح به جمهوری آذربایجان و طرح مساله اتحاد استراتژیک با دولت الهام علی اف سخن به میان آورده است.

این اظهارنظرها در چارچوب اظهارات مقام های صهیونیستی و یا کارشناسان و یا ترجمه مظالب رسانه های صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین همگی حاکی از آن است که این رژیم نامشروع تلاش می کند از موقعیت آشفته در منطقه قفقاز جنوبی در جهت منافع خود بهره برداری به عمل آورد. مشابه همین اقدام از سوی دولت ترکیه پیگری می شود. مقام های آنکارا در چند ماه گذشته چندین توافقنامه همکاری نظامی و فروش سلاح به جمهوری آذربایجان امضا کرده اند. بدیهی است که این سوءاستفاده از شرایط موجود میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نشان می دهد که دشمنان ملت های منطقه بیکار ننشسته و به مسابقه تسلیحاتی میان کشورهای منطقه قفقاز جنوبی دامن می زنند. در حقیقت ف کشورهای ثالث با تحریک باکو و ایروان ، دوطرف را به خرید سلاح و انبار کردن تسلیحات نظامی ترغیب می کنند.در یک جمع بندی کلی از وضعیت موجود ، می توان گفت، برگزاری رزمایش های نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان صرفا" راهی برای تحلیل نظامی و اقتصادی دوطرف است. گرایش به رقابت های تسلیحاتی که بخش اعظم آن توسط دولت های بیگانه ترغیب می شود و به زیان کشورهای این منطقه است ، از دیگر عواقب برگزاری این رزمایش ها قلمداد می شود.

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه