فروردین ۳۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶ Asia/Dushanbe
  • افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، سبب مداخله بیش از پیش  آمریکا شده است
    افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، سبب مداخله بیش از پیش آمریکا شده است

با افزایش تنش های سیاسی میان روسیه و اوکراین،جنگ دیپلماتیک نیز میان آنان تشدید شده است به طوری که طی روزهای گذشته سفرای روسیه از« کی یف» و« ورشو» اخراج شده و در مقابل سفرای این کشورها نیز خاک روسیه را ترک کرده اند.

سازمان امنیت فدرال روسیه روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که ماموران این سازمان، «الکساندر سوسونیوک» (Alexander Susoniuk) سرکنسول اوکراین در سن پترزبورگ را حین دریافت اطلاعات درباره اتباع روسیه دستگیر کرده اند، وزارت خارجه روسیه حضور« سوسونیوک» در این کشور را نامطلوب خواند و از وی خواست تا از روز 19 ماه آوریل ظرف 72 ساعت خاک روسیه را ترک کند.

وزارت خارجه اوکراین نیز بازداشت کنسول این کشور در سن پترزبورگ را اقدام مغایر با قوانین بین المللی و کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین خواند و ضمن انتقاد از این عمل روسیه، یک دیپلمات این کشور را اخراج کرد.

این اقدامات درحالی صورت گرفت که روسیه به تازگی 10 دیپلمات آمریکایی و 5 دیپلمات لهستانی را نیز از این کشور به جرم جاسوسی و ایجاد تفرقه، اخراج کرده است.

مناقشه سیاسی میان اوکراین و روسیه در پی تشدید مناقشه در منطقه دونباس Donbas در شرق اوکراین سبب افزایش تنش ها در منطقه و میان روسیه و کشورهای متحد اوکراین شده است به طوری که آمریکا و کشورهای غربی در پی حمایت از موضع گیری های اوکراین علیه روسیه، کمک های نظامی به این کشور گسیل داشته و به حمایت های سیاسی  و نظامی خود نیز ادامه می دهند. در واقع دولت بایدن رسما حمایت خود را از اوکراین در برابر روسیه اعلام کرده است چنانکه رییس جمهوری جدید آمریکا چندی پیش در تماس تلفنی با همتای اوکراینی‌اش،«ولودیمیر زلنسکی     Volodymyr Zelenskyاز حمایت قاطع خود از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با ادامه تهاجم روسیه در دونباس و کریمه خبر داد.

بحران اوکراین همچنین سبب نزدیکی بیش از پیش اوکراین به اروپا شده است در واقع مناقشه کنونی فرصت طلایی را در اختیار اوکراین قرار داده تا بار دیگر درخواست عضویت و حمایت ناتو را داشته باشد و حتی اروپا را تهدید کند.

 «آندری ملنیک»(Andrei Melnik) سفیر اوکراین در آلمان در این زمینه گفت: اوکراین یا باید بخشی از اتحاد ناتو باشد یا تنها گزینه برای این کشور تقویت سلاح‌هایش از جمله فکر کردن به سلاح هسته ای است.

 

این درحالی است که به نظر می رسد کشورهای اروپایی حاضر به پرداخت چنین بهایی در مقابل روسیه نیستند.

افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، سبب مداخله بیش از پیش مستقیم و غیرمستقیم آمریکا نیزشده است درواقع اکنون فرصتی در اختیار آمریکا قرار گرفته تا از یکسو فشار بیشتری را از طریق افزایش دامنه تحریم ها به روسیه وارد کند و از سوی دیگر با وارد کردن اروپا  و حمایت های نظامی از اوکراین بر آتش جنگ بدمد. این در حالی است که وقوع هرگونه درگیری در این منطقه، زیان عمده ای به اروپا و امنیت کشورهای این قاره وارد کرده و در کل برای دیگر کشورهای جهان نیز تنش زا خواهد بود.

این شرایط در حالی است که تجربه تاریخی نشان داده است که در چنین مناقشاتی آمریکا تنها با تحریک کشورها در راستای منافع خود عمل کرده و در صورت هر گونه جنگ و درگیری متحدان خود را تنها می گذارد چنانکه  در سال 2014 به واسطه سیاست های آمریکا، کشورهای اروپایی خود را در بحران اوکراین درگیر کردند و بعد آمریکایی ها از این درگیری عقب کشیدند و اروپایی ها را تنها گذاشتند.

«شعیب بهمن» کارشناس مسایل روابط بین الملل و پژوهشگر حوزه اوراسیا در این زمینه گفت: کشورهای اروپایی باید مراقب باشند وارد این بازی آمریکا نشوند و تصور نکنند این بار آمریکایی ها تمام قد از آنها حمایت خواهند کرد، چرا که آمریکایی ها به اقتضای منافع خودشان عمل می‌کنند و ممکن است در یک بزنگاه حمایت خودشان از اوکراین یا حتی از کشورهای اروپایی کاهش بدهند.

به نظر می رسد برای حل بحران  و پایان دادن به این مناقشه که جهان را درگیر جنگ می کند، انجام مذاکرات و فعال شدن کشورها و نهادهای بین المللی برای میانجیگری، می تواند آرامش و امنیت نسبی را در این منطقه از جهان برقرار نماید.

بیشتر بخوانید:

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه