اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۸ Asia/Dushanbe
  • میندکاویچ: آمریکا هیچ اقبالی برای انتقال نظامیانش از افغانستان به تاجیکستان ندارد
    میندکاویچ: آمریکا هیچ اقبالی برای انتقال نظامیانش از افغانستان به تاجیکستان ندارد

مدیر مرکز تحلیلی اوراسیا در مسکو ادعای نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره تمایل آمریکا برای انتقال نظامیان خود از افغانستان به تاجیکستان را غیرواقعی ارزیابی کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری روسی ریونووستی ، نیکیتا میندکاویچ ( Никита Мендкович)  گفته است که هیچ زمینه فراهمی برای انتقال نظامیان آمریکا  از افغانستان به تاجیکستان وجود ندارد.

وی می گوید: البته آمریکا تمایل زیادی دارد که برای تهدید ایران، روسیه و چین در نزدیکی مرزهای افغانستان پایگاه نظامی داشته باشد، اما تاجیکستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بوده و در این کشور پایگاه 201 ارتش روسیه مستقراست که به دفاع  از تاجیکستان در برابر هر نوع تعرض خارجی و به ویژه گروههای تروریستی تعهد دارد.

مدیر مرکز تحلیلی اوراسیا در مسکو با اشاره به تاکید رییسان جمهوری تاجیکستان و روسیه در دیدار اخیر خود در مسکو بر این موضوع اضافه کرد: ازبکستان نیز در سالهای اخیر روابط امنیتی و نظامی‌اش با روسیه را تقویت کرده است و تاشکند اجازه استقرار نظامیان آمریکایی در قلمرو خود را نخواهد داد.

در همین حال وزارت دفاع ازبکستان ادعای نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال را درباره تمایل آمریکا برای انتقال نظامیان خود از افغانستان به این کشور به شدت رد کرد.

در بیانیه این وزارتخانه تاکید شده است که قانون اساسی و دکترین نظامی ازبکستان اجازه استقرار پایگاههای نظامی خارجی را در قلمرو این کشور نمی دهد.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه