خرداد ۰۲, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۳ Asia/Dushanbe
  • مالاشنکو: آمریکا نمی تواند پایگاه نظامی جدیدی در آسیای مرکزی تاسیس کند
    مالاشنکو: آمریکا نمی تواند پایگاه نظامی جدیدی در آسیای مرکزی تاسیس کند

پژوهشگر مسایل سیاسی در روسیه احتمال استقرار نظامیان آمریکایی در تاجیکستان پس از خروج آنان از افغانستان را غیرممکن خواند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری روسی ریونووستی، الکساندر مالاشنکو معتقد است که وجود پایگاه نظامی 201 ارتش روسیه در تاجیکستان به این معنی است که هیچ کشور خارجی دیگری از جمله آمریکا نمی تواند در این کشور متحد راهبردی روسیه درخواستی برای استقرار نظامیان  خود مطرح کند.

وی می گوید: البته باید در انتظار تشنج اوضاع و شدت درگیری ها در افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی و ناتو باشیم، اما این درگیری ها نمی تواند به طور جدی امنیت کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه تاجیکستان را تهدید کند.

پژوهشگر مسایل سیاسی  در روسیه  اضافه کرد: گروههای رقیب در افغانستان تلاش خواهند کرد که قدرت را در دست گیرند و زمانی برای فکر کردن درباره ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه  نخواهند داشت.

مالاشنکو افزود: همچنین  اکنون شرایط  تغییر کرده و آمریکا قادر نیست  پایگاه نظامی جدیدی در آسیای مرکزی تاسیس کند زیرا این کار هزینه مالی سنگینی را درپی خواهد داشت و روسیه و چین نیز چنین امکانی  را به واشنگتن نمی دهند.

 چندی قبل نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال ادعا کرده بود که آمریکا برای انتقال نظامیان خود ازافغانستان به تاجیکستان تلاشهایی را آغاز کرده است.

 

بیشتر بخوانید

 

کلیدواژه