آبان ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵ Asia/Dushanbe
  • شورای امنیت خواهان پایان خشونت ها در میانمار شد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش خشونت ها در میانمار، خواستار توقف فوری درگیری ها در این کشور شدند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای نگرانی عمیق خود را نسبت به تحولات میانمار پس از اعلام وضعیت اضطراری که در اول فوریه واقع شد تکرار کرده و از ارتش خواستند حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین در بیانیه خود خواستار دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع کمک‌ های بشردوستانه به افراد نیازمند در میانمار شدند.

  • «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل  پنجشنبه گفت: با اعلام انتخابات آزاد و کسب ۸۰ درصد از کرسی‌های توسط حزب لیگ ملی دموکراسی از سوی ناظران داخلی و بین‌المللی انتخابات میانمار، اما با تسلط ارتش این کشوردر اول فوریه ۲۰۲۱ روند دموکراتیک میانمار از مسیر خارج شد.
  • دوجاریک با اشاره به نگرانی سازمان ملل درباره تشدید خشونت ها در میانمار، بار دیگر از ارتش این کشور خواست تا به درخواست مردم احترام بگذارد و میانمار را به مسیر انتقال دموکراتیک بازگرداند. 

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه نیز گفت،به دلیل بی‌ثباتی در میانمار، پاندمی کرونا و اقتصاد روبه وخامت، تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در این کشور از مرز 3 میلیون نفر گذشته است.

ارتش میانمار یکم فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی با ادعای تقلب در انتخابات در کودتایی دولت  این کشور را سرنگون کرد و از آن زمان تاکنون میانمار با اعتراضات و جنبش های نافرمانی مدنی روبه رو است.

 

 

کلیدواژه